Rabu, 12 Mei 2010

Kari Kumbang dan Jawapan Allah

Suatu petang pada fasa 1 yang lepas,saya bersendirian di bilik menapis2 kenangan lama.Teringat perangai-perangai buruk sejak kecil yang banyak melukakan hati orang sekeliling saya.Ada yang sudah berjaya di-nyahkan,ada yang saya masih terkial-kial mencari ubatnya.Perangai buruk,bukan semata2 melukakan hati orang lain tapi sebagai balasannya,hati sendiri menjadi gundah-gulana.Ini selalu saya rasai setiap kali tersilap menegur orang.Kerana merasa di pihak yang benar,kadang-kadang saya terlupa hati sahabat perlu dijaga.
Ya,sikap suka menegur ini adakalanya saya rasa bukan satu anugerah,bahkan satu nasib malang...kadang-kala saya teringin menjadi lembu yang dicucuk hidung daripada terlalu lantang menegur kebejatan di depan mata saya.

Sambil melayan blues-sambil bermuhasabah,satu persoalan hinggap di benak saya.Bagaimanakah uslub menegur yang terbaik,supaya yang menegur berpuas hati dan yang ditegur tidak terkilan?Saya tidak menemukan orang yang terbaik untuk menjawabnya kecuali satu...lalu soalan saya catatkan ke dalam nota hati saya-buku tulis bergambar dolfin yang manja itu.

Ya Allah,ajarkan aku uslub yang baik untuk menegur sahabat-saudaraku. Jangan teguranku membuat mereka semakin tertutup hati dan menjauhi kebenaran...dan jangan sampai aku menanggung dosa ghibah...

Selepas itu Faizah,adik bongsu kami memanggil makan.Saya keluar menyertai ahli bait menjamu hidangan malam kami-kari ikan yang baunya enak mencucuk selera.Sahabat-sahabat serumah seperti biasa riuh berceloteh mengelilingi talam sedang saya hanya diam memerhatikan hidangan.

Apa tu,dalam kuah kami ada butiran2 hitam sedang terapung mengorbit nasi.

Ahli bait turut melihat benda yang sama tetapi tiada seorang pun yang peduli.Saya mengesyaki sesuatu.Seusai mengaminkan doa makan,saya cuit sebutir dari talam dan saya cerlung tunak.

Ah,kumbang bubuk rempah.Mesti Faizah pakai rempah lama yang tak ber'seal' kat dalam kabinet tu...

Saya lihat ke talam yang digenangi kuah.Adik-beradik dah mula menyuap nasi (dan kumbang2 itu) ke mulut.Saya lihat pula ke periuk.Lauk (dan kumbang2 itu) masih banyak.Kalau saya katakan sekarang,pasti mereka semua akan berhenti makan dan membuang lauk itu serta-merta.Saya faham mereka semua sangat penggeli orangnya.Lauk akan terbazir dan Faizah akan malu.Sedangkan kumbang2 ini kalau dijamah tidakpun membawa mudarat.Cuma.....geli la~

Saya serba salah.Ahli bait perasan muka saya yang serba salah.Kak Wan mula membelek biji hitam yang menjadi perhatian saya.
"Awatnya,Syah? Apedia ni?"
"Takdak pa la Kak Wan,rempah dia...."
Akhirnya dengan senyum kelat,saya turut menyuap bersama mereka.Melihat saya makan,mereka turut menyambung makan dengan tanpa was-was.Dalam hati saya mengulum kesal,juga lucu.Kesal dengan sikap sambil lewa adik beradik saya terhadap makanan dan lucu kerana kami sedang melahap kumbang dengan gembira!

Sambil makan saya berfikir2.Betapa bahayanya sikap tidak peduli.Bagaimanakah jika yang terapung di dalam gulai ini adalah racun,kami semua akan mati beramai2 dengan gembira...Betapa bahaya juga teguran tidak berhikmah,kalau saya tegur direct ni sah2 lauk terbazir dan kami semua kelaparan malam ni.Tiba-tiba saya tersedar soalan saya tadi sudah terjawab.Uslub menegur terbaik yang saya minta sudah Allah tunjukkan tanpa saya sedari.Hati bertahmid dan bertasbih.Subhanallah,sungguh Engkau sangat dekat dengan hamba...

Selepas makan,saya kembali kepada buku nota saya yang comel.Sambil melepaskan ketawa yang saya tahan sejak tadi,saya catatkan sesuatu di muka surat sebelah...

Ya Allah,betapa Engkau nak mengajar aku rupanya...Aku kelu,masya Allah....dapat pengajaran terus dariMu..Ya Allah,terima kasih..
Kesimpulannya,jangan berhenti berfikir dan mengislah...syaratnya mestilah dengan penuh pertimbangan dan budi bicara.Kalau tak,teguran tu xkan jadi amar ma'ruf...tapi semata2 mengikut hawa nafsu..
Terima kasih Ya Allah


Lusa,selepas subuh berjemaah dan membaca Ar-Rahman-Waqi'ah,dan semestinya selepas kari kumbang Faizah habis licin,barulah saya membuka cerita.

"Korang tau tak apa benda yang hitam2 dalam kuah kari haritu?"
"Tak...."Faizah lekas menjawab dengan muka saspennya.Yalah,dia tukang masaknya.
"Kumbang"
"Haaaaaa?????"masing-masing terpekik."Tapi K.Aisyah makan!"
"Yelah,kalau akak tak makan kang,korang tau la tu kumbang...kang tak pasal2 lauk tu kena buang"
Geli hati saya tengok kerut herot di muka masing-masing.Ya,kerut herot itu yang saya tunggu,supaya pengajaran lebih diingati.
"Akak kesal betul tengok korang semasing sambil lewa je dengan makanan...dah terang2 benda tu pelik tapi xde yang nak belek.Tu nasib baik kumbang bubuk.Kalau racun,cemana?Mati kita ramai-ramai"
"Yelah,ingatkan rempah..."sorang menjawab.
"Benda pelik lain kali kena tengok betul2...bukan tengok sambil lalu je.Akak memang saje nak bagi korang rasa,biar korang ingat.Benda ni bukan soal makanan je,tapi berkaitan dengan cara korang menilai kehidupan.Nampak benda tak kena,kita fikir...kaji...bukan main telan je bulat2"
Masing-masing diam,saling berpandangan.
"Akak mintak maaf la biarkan korang makan kumbang.Tapi takpe la kan,akak pun makan jugak"
Barulah masing-masing tersengih.
"Ntah,K.Aisyah siap cicah dengan roti pulak lepas tu!Hiiii....."
Saya senyum senget.Saya makan tak memilih...Kami bising selepas itu menguja Faizah yang bingkas ke dapur mengambil bungkusan kari yang digunakannya.Memang karinya sudah berbubuk,tapi tak kelihatan kerana sudah bergelumang dengan warna merah.
"Lepas ni dah pakai rempah tu simpan terus dalam bekaslah.Letak luar tak tahan" musyrifah mengingatkan kami.
"Ha'ah,makan pun kene tengok2..jangan sambil lewa" saya menyambung.
Kami ketawa bersama-sama sebelum bersurai kembali ke 'sarang' masing-masing.

Ya Allah,mudah-mudahan kami akan selalu ingat...amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan