Sabtu, 28 Ogos 2010

Ada apa Dengan Gagal?

Fatrah Imtihan telah berlalu dengan jayanya. Natijah yang keluar di hujung fasa menjadi bukti usaha. Pada masa ini kita melihat mahasiswa/wi kita berhadapan realiti dengan pelbagai ragam. Yang lulus, bergembira dengan senyum lebar yang tak lekang di bibir. Tak kurang yang melaburkan sedikit wang, bersedekah dan mengadakan jamuan kesyukuran. Ucapan tahniah dan ‘mabruk’ kedengaran di mana-mana saat bertemu sahabat handai seperjuangan.

Yang gagal melepasi halangan peperiksaan pula tidak kurang gelagatya. Ada yang menyambut keputusan dengan redha, ada juga yang berkurung sepanjang hari meratapi kegagalan. Inilah fokus yang mahu diutarakan dalam ruangan kecil ini. Mengapakah mahasiswa/wi kita apabila menghadapi kegagalan (baca: kejayaan tertangguh kerana beberapa sebab) terus menjadi hilang arah dan tenggelam punca. Menangis berhari-hari seperti kematian ahli keluarga layaknya. Mengapa? ADA APA DENGAN ROSIB?



Budaya meratapi kegagalan sebenarnya amat bertentangan dengan konsep tawakal yang kita amalkan. Jika sewaktu menjalani imtihan kalimah ‘tawakal’ selalu bermain di bibir, mengapa selepas keluar natijah kita tidak melazimi kalimah ‘redha’. Bukankah selepas berusaha dan berdoa bersungguh-sungguh, kita telah menyerahkan urusan kita kepada Allah dengan bertawakkal kepadaNya, lalu setelah Dia memberi keputusan, kita tidak redha. Di situ terbukti bahawa kalimah ‘tawakal’ yang kita ucapkan sebelum ini hanyalah pura-pura.

Tidak dinafikan tekanan kegagalan amat berat bagi sesetengah individu terutamanya yang dibebankan dengan harapan keterlaluan dari keluarga. Pada masa itu kegagalan akan disertai kemarahan ibu bapa dan pandangan sinis adik-beradik. Namun adakah itu boleh dijadikan alasan untuk terus terduduk dan tidak bangkit semula? Kegagalan yang berlaku hakikatnya takkan berubah. Yang berubah hanyalah jalan hidup yang akan dilalui seterusnya. Apa yang perlu dilakukan ialah bangkit semula untuk memperbaiki keadaan, teroka peluang-peluang baru untuk memajukan dan mencari nilai tambah diri. Bukan meratapi nasi yang telah menjadi bubur!

‘Kegagalan yang tidak disengajakan’ sebenarnya membawa rahmat kepada kita. Bertambahnya tempoh setahun lagi untuk mendiami bumi barakah ini membuka pintu peluang yang amat luas untuk kita mengasah diri. Pelbagai ilmu tambahan boleh dicari dengan selesa tanpa perlu terkejar-kejar dengan waktu pengajian di kuliah. Bakat bekerja dan memimpin boleh diasah dengan persatuan sebagai persediaan untuk kita bekerja dan memimpin apabila pulang kelak. Bertalaqqi di masjid Al-Azhar, antara anugerah terbesar bagi pelajar furu’ yang selama ini tidak berkesempatan kerana menetap di luar kaherah. Maka masa setahun mengulang pengajian itu dapat diinfaqkan dengan bertalaqqi dan menadah ilmu secara terus dari para syeikh muktabar. Lalu ADA APA DENGAN ROSIB? Sebenarnya ADA PELUANG KEMAJUAN YANG LEBIH BESAR!



Meratapi kegagalan sebenarnya tak lebih daripada mindset buruk yang telah tertanam dalam minda kita sejak kecil. Oleh sistem pendidikan di Malaysia, kita telah dibiasakan untuk mengukur kejayaan dengan SEKEPING SIJIL atau SECORET PERKATAAN ‘lulus’, ‘cemerlang’ dan sebagainya. Sedangkan di dalam al-quran Allah telah menggariskan ukuran kejayaan seorang mukmin ialah apabila dia bertaqwa dan beramal soleh, berbakti dan menjadi manusia yang bermanfaat kepada manusia lain juga agama. Lalu ukuran kejayaan palsu yang sebenarnya datang dari sistem kuffar ini telah menjadikan kita seorang manusia pasif dengan minda tersekat, terus gelabah dah jatuh dek segarit perkataan ‘gagal’ di dalam keputusan peperiksaan. Mata yang bengkak kerana menangis langsung menutup akal kita daripada memandang jalan-jalan kejayaan lain yang terbentang luas.

Dalam hidup kita, ada terlalu banyak perkara yang lebih berharga daripada secoret ‘lulus’. Sahabat baik di sisi, teman-teman yang menyayangi kita, nikmat kesihatan dan akal fikiran waras jauh lebih mahal daripada sekeping sijil. Jika kita diberi pilihan : najah atau sebelah biji mata? Pasti kita akan memilih sebelah biji mata kerana dengan sebelah biji mata kita boleh mencipta seratus kejayaan yang lain. Jika kita diberi pilihan : najah atau sahabat yang soleh? Pasti kita akan memilih sahabat yang soleh kerana seorang sahabat yang soleh dan selalu menasihati kita amat sukar dicari. Bahkan tiada ertinya kejayaan jika kita berdampingan dengan manusia-manusia yang jahat.

Dengan kegagalan itu juga tanpa disangka kita mengetahui hati budi sahabat kita. Yang selama ini tidak bertegur sapa tiba-tiba datang memberi nasihat dan semangat. Yang selama ini biasa-biasa saja tiba-tiba bertanya khabar dan mengambil berat. Bukankah nikmat ukhuwah itu juga satu rahmat kepada kita berbanding ‘lulus’? Lalu, bersyukurlah dengan apa jua yang datang. Selepas kita bertawakkal kepada Allah, maka redhalah dengan keputusanNya kerana Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk kita. Janganlah ‘kegagalan yang tidak disengajakan’ itu menjadi sebab kita semakin jauh dan terhalang dari rahmat dan kasih-sayang Allah s.w.t.

Akhirnya mari kita renungi buah hikmah daripada Ust Hasrizal Abd Jamil dalam sebuah tazkirahnya yang bertajuk : Menghargai Sebuah Kehidupan.

Hidup berjalan dengan pelbagai perancangan dan jangkaan. Kita melepasi peringkat sekolah rendah – sekolah menengah – universiti – kerja – kahwin – anak – tua – pencen. Setiap peringkat itu berjaya ditempuh dengan kejayaan mengatasi kebarangkalian ia tidak berlaku. Tidak semua yang bersekolah rendah sampai ke sekolah menengah. Tidak semua yang di universiti berjaya menggenggam segulung ijazah. Belum tentu semua yang berijazah mendapat kerja. Bukan semua yang bekerja bertemu jodoh, berkahwin, beranak pinak dan mencecah usia tua.Semuanya sentiasa dengan kebarangkalian harapan tidak tercapai

Hanya satu yang pasti berlaku iaitu MATI! Fikir mati pun mati, tak fikir mati pun mati. Bersedia untuk mati pun mati, tak bersedia untuk mati pun mati. Justeru janganlah dipanggil bakal Datuk kerana mungkin tidak jadi Datuk. Jangan dipanggil bakal Puan Seri kerana mungkin tidak jadi Puan Seri. Sebaliknya, WAHAI BAKAL-BAKAL JENAZAH sekalian! Itulah saya dan anda semua.

Islam tak mengajar kita takut dengan kematian tetapi menyedari adanya kematian di hadapan maka HARGAILAH SEBUAH KEHIDUPAN. Teringat kepada perbualan saya dengan ibu bapa yang anak mereka sakit jantung – jangan difikir ajal anak itu kerana mungkin doktor mati dulu kemalangan. Mungkin ibu bapa mati dulu. Mungkin saya mati dulu berbanding anak kecil yang sakit itu. Justeru janganlah dibimbangkan tentang kematian. Sebaliknya hargai setiap detik yang ada.

Nabi SAW bersabda: صلِّ صلاة مودِّع كأنك تراه ، فإن كنت لا تراه فإنه يراك yakni “bersolatlah kamu dengan solat perpisahan seolah-olah kamu melihat Allah. Jika kamu tidak dapat merasakan yang kamu melihat-Nya, sekurang-kurangnya rasakanlah bahawa Dia itu melihat kamu”. Kita akan mati di antara dua solat. Tiada jaminan selesai solat Asar, kita sempat sampai ke Maghrib. Justeru setiap solat, lakukanlah ia sebagai solat terbaikmu. Wal-‘Asr



Ya, apa yang jauh lebih berharga daripada sekeping sijil ialah nikmat nyawa dan iman dalam diri kita. Dengan iman dan usia yang berbaki ini kita masih boleh mencapai berjuta-juta kejayaan dalam berjuta-juta bidang. Tapi dengan scoret ‘lulus’ belum tentu kita dapat mencipta walau satu pun kejayaan seterusnya. Masiswa mahasiswi harapan ummah, kita semua manusia yang setiasa mengalami waktu jatuh dan bangun. Tetapi jatuhlah kita sebagai kucing yang sentiasa bangun dan melompat semula. Janganlah jatuh seperti kaca yang terus berderai dan menjadi tidak berguna.

Bagaimanapun tulisan ini bukanlah bertujuan untuk menggalakkan kita supaya bermalas-malasan dan sengaja gagal.Yang bermalas-malasan, sengaja gagal supaya tidak perlu pulang ke tanahair, merasa selesa berada di luar negara dan tidak mahu pulang memberi inzar kepada masyarakat, hisab yang ketat menanti anda di mahkamah pengadilan Mahsyar. Muhasabah dan tanyalah diri anda sekarang: AKU NAK JADI APA?

Jumaat, 20 Ogos 2010

Ke arah merealisasikan THE NEW / THE ONE WORLD ORDER

Facebook paparkan lokasi pengguna
SAN FRANCISCO 19 Ogos - Laman web rangkaian sosial, facebook semalam memperkenalkan aplikasi baru yang membolehkan penggunanya di Amerika Syarikat (AS) memberitahu rakan masing-masing di mana mereka berada.

Aplikasi facebook Places yang merupakan menyediakan perkhidmatan 'berasaskan lokasi' itu dijangka menarik minat pengguna telefon pintar yang dilengkapi teknologi penjejak satelit.

"Mulai hari ini anda boleh memberitahu rakan-rakan anda di mana lokasi kegemaran anda.

"Lokasi anda itu boleh dikongsi mengikut waktu nyata menggunakan teknologi di telefon bimbit anda," kata pengurus produknya, Michael Eyal Sharon.

Pengguna facebook kini boleh 'mendaftar masuk' di beberapa tempat seperti restoran, bar atau tempat sosial lain dan membolehkan rakan di laman sosial itu mengetahui lokasi pengguna dan orang yang bersamanya. Aplikasi Places untuk iPhone telah diperkenalkan dan pengguna rangkaian sosial dengan mana-mana telefon pintar dengan perisian web browser dilengkapi penjejak lokasi dan HTML5 boleh menggunakan melalui laman web telefon bimbit touch.facebook.com

"Jika tidak berada di AS, anda masih boleh melihat lokasi rakan-rakan anda yang berada di sini, cuma anda tidak boleh 'mendaftar masuk'," kata pengasas facebook, Mark Zuckerberg pada majlis pelancaran facebook Places di ibu pejabat mereka di California Utara semalam.

facebook merancang untuk memperbesarkan aplikasinya itu kepada semua telefon bimbit pintar yang boleh digunakan kepada kesemua 500 juta penggunanya di seluruh dunia.

Dalam pada itu, perkhidmatan rangkaian berdasarkan lokasi iaitu Gowalla dan Foursquare dijangka akan bersaing untuk membangunkan aplikasi Places yang baru diperkenalkan itu. Gawalla dan Foursquare juga sebelum ini membolehkan penggunanya mendaftar masuk ke beberapa tempat bagi membolehkan rakan masing-masing mengetahui tentang lokasi terkini mereka. - AFP

* * *



BARRACK DE FREEMASON : " tuan, kami telah lancarkan langkah terbaru. ni remotenye. mulai hari ini segala gerak geri penduduk dunia berada di hujung jari tuan"


SHIMON DE ZIONIST :
" bagus, hambaku. sekarang kau xpayah susah2 lagi buat laporan kat aku. aku boleh pantau sendiri kambing2 aku bebila yang aku suka"


BAPHOMET@AZAZIL DE SATAN :
"HAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAAA~~~~~~" (ketawa dari dalam penjara. kene ikat sempena Ramadhan Kareem)

Rabu, 11 Ogos 2010

Sketsa Buruk Sangka

SATU

Dodi seorang budak comel yang kerjanya mencuri di pasaraya.Dia pernah ditangkap mencuri di kedai tauke Cho hampir empat puluh kali hingga Tauke Cho sudah mengenalinya.Apabila tamat persekolahan,Dodi berpeluang melanjutkan pelajaran ke luar negara.Selepas dua tahun,dia pulang ke tanahair dengan bergaya dan berjumpa dengan Tauke Cho untuk meminta maaf atas kenakalannya semasa remaja.



Namun apabila Tuke Cho melihatnya di kedai,Tauke terus menegurnya : "Ha,datang nak curi apa pulak harini?"

Dodi lantas pulang dengan sedih."Tauke ni...aku datang nak mintak maaf, dia su'zhan pulak cakap aku nak mencurik....."

DUA

Jack hilang lagi.Jill pening melihat sampah bertimbun yang tidak bersapu.Sampah-sampah dikautnya sehari suntuk hingga waktu makan tengahari,dia masih mengaut sampah yang ditinggalkan Jack.Jam 5 petang apabila tamat waktu kerja,barulah Jill duduk melepas lelah di bawah pokok.Nombor telefon Jack didail.

"Jack kau ke mana lagi ni?Sampah bertimbun kau tau!Supervisor dah bising kat telinga aku macam nak pekak ni"

"Aku sibuk la Jill,kau tau kan aku ni banyak kerja part time."

"Aku faham kau banyak kerja.Tapi jangan lupa Jack,ni pun salah satu kerja kau jugak.Kau yang ambil kontrak nak jadi tukang sapu kat sini.Kalau kau sibuk,bagitau aku,Jack,biar aku tolong selesaikan kerja kau bila2 aku lapang."



"Ok,minggu ni aku memang busy.Kau tolong sapukan hari aku,Jill"

"Ha kan senang bagitau macam ni.Tak adalah setiap hari macam tunggul aku tunggu kau datang"

Besok,lusa,tulat,minggu depan,bulan depan,Jack terus menghilang.Tiada pesanan.Tiada tanya khabar.Apatah lagi muncul di tempat kerja.Jill hilang sabar.Nombor Jack didail lagi.

"Jack,harini supervisor panggil aku tanya mana kau pergi.Kau nak aku jawab apa,Jack? Yang kau ni pun tak ingat tanggungjawab ke? Kau memang nak makan gaji buta ke,Jack?"

"Kau ni kalau nak su'zhon pun pandanglah sekeliling dulu.Aku bukan sengaja nak menghilang.Kau tau tak aku ni tengah jadi tukang sapu pejabat menteri?"

"Ni apehal pulak masuk bab su'zhon ni?Aku tengah cakap pasal kerja kau yang terabai kat sini,kau cakap aku su'zhon? Eh,kalau dari mula kau dah berangan nak kerja dengan menteri,kenapa kau ikat kontrak kat syarikat kecil ni? Dah la hari2 aku ganti kerja kau.sikit pun tak ucap terima kasih,bahkan kata aku su'zhan kat kau? Sudahlah,mulai hari ni aku takkan buat kerja kau lagi. Persahabatan kita putus."

TIGA

Ucop mengasingkan berkas-berkas kayu api di depannya.Dua berkas diambilnya,seberkas diberikan kepada Acin.Ada seratus berkas lagi untuk mereka hantar sepanjang hari itu.

"Acin,kau tolong hantarkan seberkas ni ke Istana.Cepat tau,Puteri nak buat kayu bakar untuk malam ni.Dua ni biar aku hantar ke Penghulu"

"Hm tengoklah ye.Aku kene repair pintu kedai depan jugak ni.Tauke tu mintak tolong.Kalau sempat aku hantarlah.kalau taK,aku mintak maaf la awal-awal"

"Yelah,bukan kau sorang ada kerja.Tu ada seratus lagi aku nak hantar.Mintak tolong kau hantar satu je pun takkan tak boleh"

Petang.Ucop pulang dari menghantar berkas kayu yang ke 71.Dilirik ke sudut bangsal,kayu Acin masih di tempatnya.Ucop melaung kepada Acin yang sedang bertukang di kedai Tauke depan,tepat bersetentang dengan kedai mereka.

"Acin!bila kau nak hantar kayu ni? Dah petang dah ni!"

"Ya...nanti aku hantarlah!" balas Acin memberi jaminan.Ucop menggeleng kepala.Dia mencapai berkas lain mahu diedarkan ke rumah penduduk kampung.Selesai dari menghantar kayu,dia terus pulang ke rumah. Malam itu sedang nyenyak tidur,Ucop terbangun menerima panggilan dari Tuan Puteri.

"Ucop,mana kayu gaharu yang Beta tempah semalam? Sudah habis stok kah?"

Ucop tergaru kebingungan. Mesti Acin tak hantar lagi!
Sedang haru begitu, Ucop teringat Ayub yang tinggal di kedai sebelah.Ayub tukang kayu yang rajin dan ringan tulang.Tapi takkan di tengah malam begini dia hendak susahkan Ayub juga?

Tapi,Puteri dah bising......

"Helo,Ayub.Aku nak minta tolong kau...."



Besoknya Ucop datang ke kedai,Acin sedang marah-marah.

"Mana kayu aku? Kenapa kau suruh Ayub hantar? Aku dah kata aku nak hantar,macam mana pun aku akan hantarlah.Kau ni memang tak percaya dengan aku kan? Kau ingat kau tu bagus sangat?"

Ucop geleng kepala memandang Acin.Bahu Acin ditepuk2."Ok, macam ni lah....aku suruh hantar pagi,sampai malam pun kau tak hantar lagi. Sekarang kau bagitau aku,macam mana aku nak percaya dengan kau?"

Tauke kedai depan tiba-tiba datang menyampuk."Lu ni kenapa tak pecaya sama Acin? Lu ingat lu bagus sangat ka,Ucop? Lu tau tak Acin ni pandai buat kilija.Dia buat pintu lumah manyak cantik sampai itu kawan-kawan Gua puji maa..."

Wak Kopi yang suka melepak di kedai syisya Tok Man pun datang menambah perisa tanpa mengetahui selok-belok peristiwa "Entahnya ngkau ni Ucop.Keje kau su'Zhon je dengan orang.Kau tak nampak ke Acin bekerja siang malam perbaik pintu rumah orang kampung ni?"

Leha Batik,janda berhias bakal isteri kedua Wak Kopi yang berniaga ubat di kedai belakang turut mengendeng "Kau ni Ucop,kalau dah tak percaya dengan Si Acin ni, buat apa kau ambik dia kerja mengangkut kayu dengan kau?

Ucop terus memandang Acin. "Betullah,kalau kau lebih suka kerja buat pintu,kenapa kau nak kerja angkut kayu dengan aku? Kau berenti ajelah. Takde aku pening kene tuduh bukan-bukan dengan kengkawan kau semua ni"

Acin, Tauke, Wak Kopi dan Leha Batik terlongo.
Ayub mendengar dari kedai sebelah. Tak campur. Buat tak tahu.

* * *

TAMAT

Kita memang suka buruk sangka dengan orang.
Tak,kita lebih suka buat orang buruk sangka dengan kita.
Bukan,bukan.....kita sebenarnya lebih suka melagakan orang daripada mendamaikan.

Semua salah,yang betulnya Syaitan sangat suka melagakan anak Adam,dan kita pula terpedaya dan hanyut dalam pertengkaran.Alangkah baiknya jika kita scan diri masing-masing daripada menyalahkan orang lain.Alangkah baiknya jika kita mendamaikan daripada menjadi batu api..............

RAMADHAN KAREEEEM :)

NGO semakin garang, parti Melayu semakin...?

harini terjumpa dua artikel best; satu di ruangan ARTIKEL Utusan Malaysia.artikel bertajuk : NGO semakin garang, parti Melayu semakin...? yang saya kira benar2 menggambarkan suara hati rakyat jelata yang sudah mual dan pening di negara kita.ingin kongsi kepada sahabat2 tapi khuatir ia akan menyentuh posisi saya di dalam BKAWM.

berminat nak baca,jenguk sini : http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0811&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_07.htm

satu lagi di sebuah laman web, artikel pendek berkenaan Badi'uzzaman Said Nursi dan pemikiran beliau : http://www.uinjkt.ac.id/index.php/home/1-headline/923-pemikiran-said-nursi-miliki-pengaruh-besar-dalam-kehidupan-bernegara.html

selamat merenung & berfikir.atau selamat.........whatever :)

Khamis, 5 Ogos 2010

Betapa 'bermanfaat'nya khinzir kepada kita!!

Julai lepas,alhamdulillah sempat mengikuti bengkel Industri Makanan Halal Malaysia,anjuran Universiti Cairo dengan kerjasama Universiti Malaya di ARMA.Pengisinya, Dr.Pazim dari UM rupanya ayahanda sahabat saya,ukhti Norizan yang dikenali sejak kecil.

Bukan itu tajuk utamanya.saya ingin beritahu anda apa yang Dr.Pazim bentangkan di dalam bengkel.ia berkenaan makanan dan keperluan hidup kita.ia berkenaan khinzir.BABI.eh,kenapa mencarut kat dalam blog ni?

tak,BABI adalah Bahasa Melayu.tetapi jadi perkataan carut kerana bencinya umat Melayu-Islam terhadap BABI.kerana umat Melayu-Islam ini telah dibentuk fikirannya oleh wahyu,maka nama binatang yang diharamkan syariat terus menjadi carutan yang jijik.

maaf,dalam entri kali ini saya mahu gunakan perkataan Bahasa Melayu ni.BABI.supaya saya dan anda lebih faham kerana ia bahasa ibunda kita.supaya saya dan anda sedar betapa jijiknya dunia yang kita diami kini.

kembali ke ARMA.dalam slot kedua bengkel,Dr.Pazim tayangkan slideshow berkenaan makanan haram dan kegunaan BABI di dalam industri makanan dan pembuatan moden.kerana kesuntukan masa,slide ditayangkan dengan agak laju dan tidak banyak yang saya sempat tangkap maklumatnya.namun sedikit sebanyak ia tetap menambah arkib syubhah dalam kepala saya,sekaligus membuatkan saya rasa mahu tersembam ke bumi!

soalan Dr.Pazim,"kenapa diorang ni suka sangat bela BABI?sebab kegunaannya banyak!kamu tengok ni".sebuah peta minda ditayangkan.gambar seekor BABI di tengah-tengah dan senarai manfaatnya di sekeliling.dari kulit ke isi perut,dari bulu ke tulang,semuanya benda yang selalu kita lumur ke tubuh dan kita sumbat ke tekak!

antara bahan yang bersumber dari BABI ialah gelatin dari kulit BABI,'bahan galian' di dalam penapis air dari tulang BABI,gliserin dari lemak BABI,shortening dan food stabilizer yang digunakan dengan meluas di dalam makanan dan minuman,juga berasal dari BABI!ada juga ubat-ubatan dan vaksin,alat solek,yang banyaknya tak mampu untuk saya rakam dalam sekali pandang.


eh,tetiba terjumpa gambarnya dalam intnet.alhamdulillah!

selain itu turut dibentangkan tentang makanan yang diubahsuai secara genetik,antaranya ayam dan beberapa jenis tumbuhan.ia mudah dikenalpasti dengan label 'GMO' pada bungkusan.makanan yang terubahsuai ini kononnya baik dan menguntungkan,sebenarnya ia hanya memudaratkan genetik anda dan kelak keturunan anda akan bertukar menjadi makhluk asing dan mutant!

untuk lebih pasti,saya hanya sempat membuat satu tinjauan ke sebuah website.ternyata maklumat yang saya terima adalah benar.di bawah ini adalah salinan yang saya muatturun dari laman web Michigan Department of Agriculture :

It All Adds Up to the Versatile Pig Answer Key
Pig By-Products Math
Pigs are raised mainly for meat. Other parts of the pig's body are used to manufacture items, which are
called by-products.

1. Bones and skin from the pig are used to make gelatin and g l u e

2. Glycerin is used in making lipstick and c r a y o n s.

3. Glass and fertilizer can be produced from b o n e m e a l

4. Dried bones are used to make buttons and c h I n a dishes.

5. Pig pancreas glands are a source of insulin, which is used to treat
d I a b e t e s

6. Because it is like human skin, pig skin is used in treating b u r n s

7. Pigs can help humans who have growth problems through the use of their
h o r m o n e s

8. Pig heart valves have been implanted in human h e a r t s

Adapted from the Illinois Pork Producers Association, 6411 S. Sixth St., Springfield, IL 62707, (217) 529-3100.


yang saya tahu sebelum ini,antara bahan yang bersumber dari BABI ialah emulsifier (digunakan di dalam coklat,kek dan aiskrim),bulu yang dibuat berus gigi,kulit yang dibuat kasut.jadi saya sedaya upaya cuba elakkan tiga perkara tersebut.tapi selepas menonton slide Dr.Pazim,saya benar-benar sedar tiada apa benda yang boleh dimakan di dunia ini melainkan makanan ciptaan Allah;nasi,sayur dan ikan.

saya pulang sambil termenung melihat kedai-kedai runcit.tiada lagi yogurt dan minuman kotak yang saya gemari.kerana jika diteliti makanan kita sekarang,dalam jus buah sekalipun ada ditambah food stabilizer.shortening pula antara bahan pembaik roti yang saya selalu makan.maka tiada peluang lagi untuk saya jamah makanan-makanan ini.walaupun berat,saya akan mula jauhi benda-benda ini.saya jadi insaf akan betapa kuatnya iman para sahabat yang terus melemparkan bejana arak tatkala ayat tahrim sampai ke telinga mereka radhiallahu'anhum.saya tak mampu berbuat demikian!namun walaupun beransur-ansur,saya tetap akan cuba.

akhirnya saya temui kebenaran sabda Baginda Rasulullah s.a.w,dunia adalah penjara bagi mukmin.rupanya ia penjara yang tidak disedari. kita dikawal oleh kafir.diberi makan dengan makanan mereka dan dipaksa hidup dengan cara mereka.terpaksa beli barangan mereka dan terpaksa bekerja di premis-premis mereka.bukankah ini perhambaan yang sebenar?ibarat banduan di penjara yang terpaksa makan apa sahaja yang dihidangkan,guna sahaja bantal selimut yang disediakan tanpa sebarang pilihan.kita pula guna sahaja handset dan laptop keluaran mereka tanpa sebarang pilihan.CEKIK sahaja 7up dan McD tanpa sebarang pilihan!berbanding mereka yang terkurung di Gaza,kitalah sebenarnya yang terkurung dalam dunia acuan kafir!

begitu juga sabda Baginda Nabi s.a.w,"islam itu bermula dengan asing dan akan kembali asing,maka beruntunglah orang yang asing"...mananya tak pelik dan asing kalau pergi kedai dok membaca label.orang sambar ajelah,yang dia sibuk nak perati tulisan macam semut.mananya tak pelik dan asing kalau orang semua suka lantak coke tetiba dia sorang nak boikot.mananya tak pelik dan asing kalau orang dok mengubat senggugut dengan mirinda tapi dia sanggup berguling tahan sakit perut sebab boikot mirinda.mananya tak asing...........

tapi terasing di dunia yang sekejap ni apalah sangat berbanding duduk di halaqah Rasulullah di syurga yang kekal...apalah sangat nilai cadbury berbanding satu doa mustajab yang menghancurkan tembok Gaza.ingat sabda Baginda,MAKA BERUNTUNGLAH ORANG-ORANG YANG ASING......



jangan sebut ayat "kalau macam tu,nak makan apa?". banyak lagi makanan semulajadi kat dunia ni.kita cuma perlu ubah mindset dan paradigma,kita cuma perlu berubah dan 'back to nature'.memang makanan semulajadi pun dah tak berapa selamat tapi sekurang-kurangnya kita tau ia tak syubhah dan tak datang dari BABI!sedar tak,atuk nenek kita dulu makan semua benda semulajadi dan lahirkan kita.mati tak,tanpa snickers dan pepsi?mati tak tanpa kfc?tidak....kita boleh berubah!diriku,sahabat-sahabat,ayuh mula periksa makanan anda.ayuh sucikan darah daging kita dari sumber haram dan BABI.mudah-mudahan dari kita akan lahir generasi suci yang mendaulatkan TAUHID di mukabumi..

p/s:dalam satu kursus lain di rumah Penang,ada pegawai JAKIM ngaku diorang tak mampu nak pastikan ayam KFC disembelih dengan betul mengikut syarak.atau kata lainnya,diorang sendiri x sure yang KFC tu halal.diorang pun xbagi anak-anak diorang makan KFC dan siap marah bebudak agama yang selalunya memenuhi KFC...so kita cemana?dah tau ni,nak makan lagi?esok kat depan Allah jangan jawab "saya xtahu pun!"