Khamis, 5 Ogos 2010

Betapa 'bermanfaat'nya khinzir kepada kita!!

Julai lepas,alhamdulillah sempat mengikuti bengkel Industri Makanan Halal Malaysia,anjuran Universiti Cairo dengan kerjasama Universiti Malaya di ARMA.Pengisinya, Dr.Pazim dari UM rupanya ayahanda sahabat saya,ukhti Norizan yang dikenali sejak kecil.

Bukan itu tajuk utamanya.saya ingin beritahu anda apa yang Dr.Pazim bentangkan di dalam bengkel.ia berkenaan makanan dan keperluan hidup kita.ia berkenaan khinzir.BABI.eh,kenapa mencarut kat dalam blog ni?

tak,BABI adalah Bahasa Melayu.tetapi jadi perkataan carut kerana bencinya umat Melayu-Islam terhadap BABI.kerana umat Melayu-Islam ini telah dibentuk fikirannya oleh wahyu,maka nama binatang yang diharamkan syariat terus menjadi carutan yang jijik.

maaf,dalam entri kali ini saya mahu gunakan perkataan Bahasa Melayu ni.BABI.supaya saya dan anda lebih faham kerana ia bahasa ibunda kita.supaya saya dan anda sedar betapa jijiknya dunia yang kita diami kini.

kembali ke ARMA.dalam slot kedua bengkel,Dr.Pazim tayangkan slideshow berkenaan makanan haram dan kegunaan BABI di dalam industri makanan dan pembuatan moden.kerana kesuntukan masa,slide ditayangkan dengan agak laju dan tidak banyak yang saya sempat tangkap maklumatnya.namun sedikit sebanyak ia tetap menambah arkib syubhah dalam kepala saya,sekaligus membuatkan saya rasa mahu tersembam ke bumi!

soalan Dr.Pazim,"kenapa diorang ni suka sangat bela BABI?sebab kegunaannya banyak!kamu tengok ni".sebuah peta minda ditayangkan.gambar seekor BABI di tengah-tengah dan senarai manfaatnya di sekeliling.dari kulit ke isi perut,dari bulu ke tulang,semuanya benda yang selalu kita lumur ke tubuh dan kita sumbat ke tekak!

antara bahan yang bersumber dari BABI ialah gelatin dari kulit BABI,'bahan galian' di dalam penapis air dari tulang BABI,gliserin dari lemak BABI,shortening dan food stabilizer yang digunakan dengan meluas di dalam makanan dan minuman,juga berasal dari BABI!ada juga ubat-ubatan dan vaksin,alat solek,yang banyaknya tak mampu untuk saya rakam dalam sekali pandang.


eh,tetiba terjumpa gambarnya dalam intnet.alhamdulillah!

selain itu turut dibentangkan tentang makanan yang diubahsuai secara genetik,antaranya ayam dan beberapa jenis tumbuhan.ia mudah dikenalpasti dengan label 'GMO' pada bungkusan.makanan yang terubahsuai ini kononnya baik dan menguntungkan,sebenarnya ia hanya memudaratkan genetik anda dan kelak keturunan anda akan bertukar menjadi makhluk asing dan mutant!

untuk lebih pasti,saya hanya sempat membuat satu tinjauan ke sebuah website.ternyata maklumat yang saya terima adalah benar.di bawah ini adalah salinan yang saya muatturun dari laman web Michigan Department of Agriculture :

It All Adds Up to the Versatile Pig Answer Key
Pig By-Products Math
Pigs are raised mainly for meat. Other parts of the pig's body are used to manufacture items, which are
called by-products.

1. Bones and skin from the pig are used to make gelatin and g l u e

2. Glycerin is used in making lipstick and c r a y o n s.

3. Glass and fertilizer can be produced from b o n e m e a l

4. Dried bones are used to make buttons and c h I n a dishes.

5. Pig pancreas glands are a source of insulin, which is used to treat
d I a b e t e s

6. Because it is like human skin, pig skin is used in treating b u r n s

7. Pigs can help humans who have growth problems through the use of their
h o r m o n e s

8. Pig heart valves have been implanted in human h e a r t s

Adapted from the Illinois Pork Producers Association, 6411 S. Sixth St., Springfield, IL 62707, (217) 529-3100.


yang saya tahu sebelum ini,antara bahan yang bersumber dari BABI ialah emulsifier (digunakan di dalam coklat,kek dan aiskrim),bulu yang dibuat berus gigi,kulit yang dibuat kasut.jadi saya sedaya upaya cuba elakkan tiga perkara tersebut.tapi selepas menonton slide Dr.Pazim,saya benar-benar sedar tiada apa benda yang boleh dimakan di dunia ini melainkan makanan ciptaan Allah;nasi,sayur dan ikan.

saya pulang sambil termenung melihat kedai-kedai runcit.tiada lagi yogurt dan minuman kotak yang saya gemari.kerana jika diteliti makanan kita sekarang,dalam jus buah sekalipun ada ditambah food stabilizer.shortening pula antara bahan pembaik roti yang saya selalu makan.maka tiada peluang lagi untuk saya jamah makanan-makanan ini.walaupun berat,saya akan mula jauhi benda-benda ini.saya jadi insaf akan betapa kuatnya iman para sahabat yang terus melemparkan bejana arak tatkala ayat tahrim sampai ke telinga mereka radhiallahu'anhum.saya tak mampu berbuat demikian!namun walaupun beransur-ansur,saya tetap akan cuba.

akhirnya saya temui kebenaran sabda Baginda Rasulullah s.a.w,dunia adalah penjara bagi mukmin.rupanya ia penjara yang tidak disedari. kita dikawal oleh kafir.diberi makan dengan makanan mereka dan dipaksa hidup dengan cara mereka.terpaksa beli barangan mereka dan terpaksa bekerja di premis-premis mereka.bukankah ini perhambaan yang sebenar?ibarat banduan di penjara yang terpaksa makan apa sahaja yang dihidangkan,guna sahaja bantal selimut yang disediakan tanpa sebarang pilihan.kita pula guna sahaja handset dan laptop keluaran mereka tanpa sebarang pilihan.CEKIK sahaja 7up dan McD tanpa sebarang pilihan!berbanding mereka yang terkurung di Gaza,kitalah sebenarnya yang terkurung dalam dunia acuan kafir!

begitu juga sabda Baginda Nabi s.a.w,"islam itu bermula dengan asing dan akan kembali asing,maka beruntunglah orang yang asing"...mananya tak pelik dan asing kalau pergi kedai dok membaca label.orang sambar ajelah,yang dia sibuk nak perati tulisan macam semut.mananya tak pelik dan asing kalau orang semua suka lantak coke tetiba dia sorang nak boikot.mananya tak pelik dan asing kalau orang dok mengubat senggugut dengan mirinda tapi dia sanggup berguling tahan sakit perut sebab boikot mirinda.mananya tak asing...........

tapi terasing di dunia yang sekejap ni apalah sangat berbanding duduk di halaqah Rasulullah di syurga yang kekal...apalah sangat nilai cadbury berbanding satu doa mustajab yang menghancurkan tembok Gaza.ingat sabda Baginda,MAKA BERUNTUNGLAH ORANG-ORANG YANG ASING......



jangan sebut ayat "kalau macam tu,nak makan apa?". banyak lagi makanan semulajadi kat dunia ni.kita cuma perlu ubah mindset dan paradigma,kita cuma perlu berubah dan 'back to nature'.memang makanan semulajadi pun dah tak berapa selamat tapi sekurang-kurangnya kita tau ia tak syubhah dan tak datang dari BABI!sedar tak,atuk nenek kita dulu makan semua benda semulajadi dan lahirkan kita.mati tak,tanpa snickers dan pepsi?mati tak tanpa kfc?tidak....kita boleh berubah!diriku,sahabat-sahabat,ayuh mula periksa makanan anda.ayuh sucikan darah daging kita dari sumber haram dan BABI.mudah-mudahan dari kita akan lahir generasi suci yang mendaulatkan TAUHID di mukabumi..

p/s:dalam satu kursus lain di rumah Penang,ada pegawai JAKIM ngaku diorang tak mampu nak pastikan ayam KFC disembelih dengan betul mengikut syarak.atau kata lainnya,diorang sendiri x sure yang KFC tu halal.diorang pun xbagi anak-anak diorang makan KFC dan siap marah bebudak agama yang selalunya memenuhi KFC...so kita cemana?dah tau ni,nak makan lagi?esok kat depan Allah jangan jawab "saya xtahu pun!"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan