Rabu, 19 Oktober 2011

TAPAK ARKEOLOGIKAL ISKANDARIAH – MAKAM PURBA EL-ANFOUSHI

Alhamdulillah berkesempatan menjengah sebuah lagi tapak arkeologi Iskandariah di El-Anfoushi. Dah lama cari tempat ni tapi tak jumpa (yang sebenarnya tak berani nak explore). Mujur bas dua tingkat yang baru ni jalan sampai Anfushi, lalu terjumpalah tempat yang dicari tanpa disangka2…

Serba sedikit tentang tapak.

Kubur kali ni berbeza dari Syatbi. Di sini tapaknya lebih besar dan mempunyai banyak bilik termasuk sebahagian yang sudah ranap dek hakisan. Ada lima buah bilik semuanya macam yang diterangkan oleh papan ni.

Tapak perkuburan ni wujud sejak kurun ketiga sebelum masihi dan telah melalui zaman peralihan dari Dinasti Ptolemi (Yunani) ke Empayar Rom. Ia turut merakamkan kesan asimilasi dua kerajaan ni dengan kebudayaan Firaun yang menjadi identiti asal penduduk Mesir melalui lukisan di dinding makam. Bagaimanapun banyak lukisan yang dah musnah terhakis dan hanya beberapa tempat sahaja masih berbaki sempurna. Yang lebih mengujakan, kat sini kami bertemu dengan tiga orang ahli arkeologi dari Universiti Kaherah – Mr. Khaled, Syaimaa’ dan Ibtihaal. Tak sangka-sangka dapat jumpa ahlinya! Dengan bantuan Syaimaa’ dan Ibtihaal, kami dapat masuk ke makam ketiga yang berkunci, siap dia tunjukkan laluan rahsia ke bilik kubur yang lebih dalam dan benarkan kami menangkap gambar kuburan. Asalnya di mana-mana tapak tinggalan purba tidak dibenarkan menangkap gambar sebab cahaya flash kamera boleh merosakkan teksturnya. Tapi Syaimaa’ dengan selamba “..because it is you, it’s okey”.

Ahah, macam Pooh dapat madu!

Jom tengok gambar…

Makam pertama yang paling besar dan paling teruk dimakan hakisan. Runtuh!

Bilik yang masih tinggal di makam pertama.

Minumlah susu…..kalau tak tulang korang jadi macam ni!

Kesan kebudayaan Firaun - lukisan di tangga turun ke makam kedua. Lukisan sebenarnya menggambarkan proses mumifikasi (membuat mumia) tapi sayangnya sebahagian besar dah rosak dan hilang. Lagi sekali sayang…….

Salah satu bilik yang masih elok sempurna di makam kedua.

Pemandangan dalam sebuah bilik di makam ketiga. Kerandanya tak dibawa keluar.

Tengok dinding kubur yang berlukis-lukis ni saya sangka kubur raja atau para pembesar macam di Luxor. Sangkaan saya dibetulkan oleh Syaimaa’, katanya ni kubur orang awam je. Macam mana pun berdasarkan binaan yang berbeza-beza mesti diorang ada kelaskan ikut pangkat dan darjat jugak sebab ada kubur yang kelihatan mewah, ada kubur yang sekadar lubang sahaja macam rak buku. Lagi yang menarik dalam makam kedua, di satu sudut kelihatan dua lapisan cat bertindih menandakan dua zaman yang dilalui. Lapisan pertama yang ditutup adalah lukisan dari zaman kerajaan Yunani dan lapisan kedua di permukaan adalah lukisan dari zaman empayar Rom. Tak ada pulak tangkap gambar dia bagi kome tengok. Bayangkan sendiri je la ye ;) Yang jelas, lukisan dari Tamadun Rom dan Yunani lebih tertumpu kepada corak-corak geometri berbanding lukisan dari Tamadun Firaun, diorang lebih kerap melukis figur manusia dan merakamkan situasi zaman tersebut. Kelihatan lebih menarik seolah2 diorang nak cerita : “Anak cucu, inilah dunia kami!”



Makam keempat yang dah separuh tertimbus. Bumbungnya disokong dengan besi.




Dah separuh berkulat…….


Antara bilik yang masih utuh di makam keempat. Ada cahaya masuk dari lubang di atas bumbung.

Bilik yang sama, tanpa cahaya flash. Seram~

Makam kelima yang digenangi air – tidak dibuka untuk lawatan. Boleh tengok dari atas je.

Keranda orang kaya.

Keranda orang miskin. Haha memandai je aku.

‘Pemandangan’ dalam keranda orang miskin.

“Apa ni ammu? Khinzir ke?” “Bukan, anjing laut……”

Oh, rasanya anjing laut xde kaki. Apapelah………

Tab mandi pun ada! Tak tahu apa fungsinya kat kubur ni, tak teringat pulak nak tanya Syaimaa’. Boleh jadi dari tapak lain tapi saje buat pameran kat sini bagi tambah bahan. Tak mungkin tab mandi mayat kan…..

Persamaan tapak kubur ni dengan yang berada di Syatbi – kedua-duanya berhampiran pantai dan digenangi air (kesian mayat2 dorg mati lemas…..). Menurut Syaimaa’, ada qaul lain mengatakan air ni berasal dari kumbahan penduduk sekeliling tapak. Tapi pendapat yang masyhurnya kata air laut la, dah dekat dengan laut. Dalam arkeologi pun ade khilaf… Apa pun sumbernya, amat sayang sebab kelihatan kesan-kesan sejarah ni kurang terjaga. Masalah kos mungkin? Syaimaa’ cadangkan saya melawat ke sebuah tapak kubur yang lain – Kom El-Shokafa berhampiran Tiang Pompeii di Karmus. Di sana kesan sejarahnya boleh dilihat dengan jelas. Tempat itu memang saya cari-cari. Insya allah ada rezeki sampailah.

The Bride of The Mediterranean, The Pearl of The Mediterranean, Madinatul Ahlam……patutlah macam-macam nama gelaran. Iskandariah sememangnya sangat kaya dengan tinggalan sejarah. Lebih unik kerana ia menjadi bandar pertembungan empat kebudayaan : Firaun, Yunani, Rom dan tamadun Islam. Cuma sayangnya kebanyakan tempat tinggalan ni tidak diletakkan papan tanda arah jadi payah orang nak jumpa. Tapi tak apa, bawak peta dan tanyalah penduduk setempat. Diorang mesti sudi membantu.

Kome, jom jalan!


Dari kanan : Syaimaa’, Mr. Khaled, K.Ngah dan Ibtihaal. Terima kasih kamu!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan