Jumaat, 28 Disember 2012

Saidina Abu Ayyub Al-Ansori

Kita biasa dengar kisah tentang Saidina Abu Ayyub Al-Ansori menjadi tuan rumah kepada Nabi s.a.w apabila Baginda berhijrah ke Madinah.

Dalam muhadharah baru-baru ni Syeikh ceritakan MENGAPA RUMAH SAIDINA ABU AYYUB TERPILIH UNTUK DIDIAMI BAGINDA.

Kisahnya ialah berkenaan niat suci seorang Arab Yaman bernama Tubba'.

Beliau mendengar bahawa seorang Nabi akhir zaman akan dibangkitkan dan akan mendiami Yathrib. Lalu beliau berpindah ke Yathrib dan membeli sebuah rumah di situ lalu berdoa; "Ya Allah, mudah-mudahan rumah ini akan menjadi kediaman Nabi akhir zaman bila Baginda berpindah ke sini kelak".

Tahun demi tahun berlalu. Tubba' meninggal dunia sebelum sempat menemui Nabi akhir zaman yang dinantikan. Zuriatnya lahir dan wafat. Hinggalah pada masa zuriatnya bernama Khalid bin Zaid r.a, Nabi akhir zaman itu pun bangkit dan berhijrah ke Yathrib seperti yang dijanjikan dalam kitab-kitab terdahulu. Allah mengilhamkan kepada Qaswaa', unta Baginda untuk berhenti di hadapan rumah pusaka Tubba' supaya Nabi akhir zaman ini turun mendiaminya.

Nabi akhir zaman itulah Nabi kita Saiyiduna Muhammad sollAllahu'alaihi wasallam dan zuriat Tubba' yang bertuah itulah sahabat Baginda, Saiyiduna Abu Ayyub, Khalid bin Zaid Al-Ansori radhiyAllahu anhu.

Inilah sebabnya rumah Saiyiduna Abu Ayyub r.a terpilih untuk didiami Nabi s.a.w. Ia bermula dari niat yang baik dari seorang insan yang baik.

Di akhir kisah, Syeikh menyebut: "Niat yang baik tak akan dipersiakan Allah. Lihatlah, walaupun selepas beberapa generasi berlalu ia tetap ditunaikan".

Meremang bulu roma, bergenang air mata saya mendengar kisah ni. SubhanAllah wabihamdih....
Allahumma solli 'ala Saiyidina Muhammad wa 'ala aalihi wasohbihi ajma'iin.

Baca lagi kisah Saidina Abu Ayyub Al-Ansori di sini.

Kebaikan Sinaran Matahari


Banyak laporan menyatakan bahawa sinaran matahari tidak baik untuk kita. Ia sebenarnya salah faham yang membahayakan. Sinaran matahari memberi banyak manfaat kepada manusia dalam pelbagai aspek kehidupan. Walaupun pendedahan melampau boleh membahayakan tetapi ia bukan alasan untuk kita elakkan dari terdedah kepada sumber alam yang hebat ini.

Jom teliti kebaikan sinar matahari :)
  • Antara kebaikan utamanya ialah membantu pertumbuhan setiap organisma hidup baik tumbuhan, haiwan mahupun manusia sendiri.
  • Pendedahan yang mencukupi kepada sinaran matahari boleh menyihatkan kulit dan mencantikkannya secara semulajadi.
  • Pendedahan berterusan pada kadar biasa dapat membina ketahanan kulit terhadap pancaran sinar ultra-ungu, jangkitan kulit mahupun kesan lecuran berbanding kulit yang tidak biasa terdedah kepada matahari.
  • Sinar ultra-ungu yang terkandung dalam cahaya matahari merupakan ejen pembunuh kuman semulajadi. Ia bertindak membunuh bakteria dan kuman yang hidup di udara dan setiap permukaan termasuk kulit kita. Pncaran matahari pada kadar yang berpatutan sangat baik untuk membantu pesakit kulit (bergantung atas nasihat doktor). Ia juga dapat menggalakkan pertumbuhan sel darah putih yang bertindak sebagai perisai tubuh dari serangan kuman dan penyakit. Oleh itu ia dianggap antara ejen penyembuh terbaik di dunia.
  • Cahaya matahari dapat merangsang selera makan dan memperbaiki sistem pencernaan dan metabolisma tubuh, selain meningkatkan penghasilan darah merah yang membawa oksigen di dalam tubuh kita.
  • Bukan saja kesan terhadap fizikal, sinaran matahari juga mempunyai faedah yang baik kepada mood dan psikologi manusia. Ia dapat merangsang penghasilan hormon endorfin dan serotonin yang memberi kesan baik kepada minda manusia.
  • Pendedahan kepada matahari pada waktu siang dapat membantu kita tidur dengan nyenyak pada waktu malam. Ini kerana otak dapat membezakan perubahan waktu dengan tepat seterusnya menjalankan fungsinya dengan lebih baik pada waktu malam.
  • CAHAYA MATAHARI JUGA MEMBANTU TUBUH KITA MENUKAR KOLESTROL KEPADA VITAMIN D. VITAMIN D SANGAT PENTING UNTUK PERTUMBUHAN TULANG YANG SIHAT, SELAIN PENGHASILANNYA DAPAT MENGURANGKAN JUMLAH KOLESTROL DALAM TUBUH KITA.
SubhanAllah. Hebatkan? Alat penyembuh tu sebenarnya Allah dah sediakan secara percuma di sekeliling kita. Tinggal diri kita menentukan hendak menjalani hidup dengan baik secara fitrah atau mengikut kehendak diri yang merugikan. Jika sebelum ini kita suka bersengkang mata hingga pagi dan tidur di sebelah siang, atau mengelak dari sinaran matahari kerana takut hitam dsb, ubahlah kebiasaan ni untuk kebaikan diri dan kesinambungan hayat kita.

Robbana ma khalaqta haaza baatila….

Selasa, 18 Disember 2012

Tomboy Bukan Tak Boleh Berubah

Isu lelaki lembut dan perempuan kasar ni memang takkan padam sampai berakhirnya generasi manusia di muka bumi, sebab dua jenis manusia ni memang Allah cipta untuk menguji manusia. Bila berkaitan dengan nafsu dan kecenderungan ni lagi la manusia susah nak lawan dan kena pilih antara Tuhan @ kehendak.

Saya kata boleh berubah bukan ikut sedap mulut, tapi saya sendiri pernah mengalaminya. Mengubah diri yang berkecenderungan lelaki kepada perempuan asli bukan mudah, tapi kita boleh. Ibu cerita dulu yang waktu dia mengandungkan saya, Ibu hendak anak lelaki. Siap sediakan nama Mohd Ainuddin Ariff untuk saya. Bila saya tanya siapa Ainuddin Ibu kata menteri pelajaran waktu tu. Tapi bila lahir perempuan Alhamdulillah Ibu Ayah terima juga dengan rasa syukur cuma tak sangka keinginan Ibu tu membentuk siapa saya selepas itu.


Memang dari kecil saya terkenal lasak. Sebab saya lasak tu Ibu selalu potong rambut saya pendek, biar saya bebas main dan tak berserabai. Kali pertama saya dapat bela rambut panjang bila berumur 12 tahun, dah masuk asrama. Mainan saya kalau tak redah semak @ terjun parit, mesti panjat pokok. Ya, dulu masa kecil saya tak takut tikus. Saya boleh kejar dan tangkap ekor dia, buang dalam sungai gitu je. Sekarang dengar orang sebut 'tikus' je saya dah ready nak lari... Waktu filem Starwars tengah meletup saya pun tak nak ketinggalan susun kusyen, lukis kotak - berangan macam jadi pilot kapal angkasa. Huhu....lagi seronok dari main Barbie!

Mujur la sejak kecil lagi Ayah sekolahkan saya dan kakak di sekolah perempuan. Jadi kecenderungan saya tidaklah merebak sampai menjadi tomboy dan berpakaian lelaki. Cuma minat dan kelasakan saya tak berubah. Daripada kasut comel saya prefer pakai sandal. Daripada jam tangan kartun2 saya prefer jam second-hand abang dan ayah saya. Walaupun sudah berambut panjang saya selesa ber-Tshirt dan seluar panjang berbanding baju kurung. Cakap masih juga kasar dan selamba walaupun saya tak suka menjerit-jerit. Time Kakak sibuk belajar jahit baju kurung, saya sibuk menajamkan skill membaling selipar. Time budak2 perempuan batch saya sibuk buat kes cari 'balak', saya punya kes lari main dalam hutan. Sebab tu nakal macam mana pun saya tak pernah kena rotan dalam perhimpunan! ;) Macam mana pun, secara tak sedar kecenderungan ni mempengaruhi fikiran saya juga. Saya lebih suka bercakap tentang idea daripada bergosip. Bukan nak masuk bakul angkat sendiri. Saya memang tak suka berbual tentang gosip dari dulu lagi. Kalau tiba-tiba dah terperangkap dalam perbualan gosip saya layan je lah, sekadar ambik tahu. Nak panjang-panjangkan tu tidak la. Bosan. Apatah lagi bila dah belajar agama ni saya dapat tahu yang mengata hal orang tu berdosa, lagi la saya jadi xminat.

 Tapi bila asrama kami mula kecoh dengan kes lesbian dan pengkid, Alhamdulillah saya tak terjebak sekali. Mungkin sebab ada Kakak yang mengawal. Saya pernah disukai dua orang pengkid tapi Alhamdulillah Allah selamatkan saya dari terlajak jauh dengan berkat garangnya Kakak saya. huhu.

Bila usia meningkat remaja, Ayah mula berbunyi bila tengok saya selekeh dan tidak kisahkan penampilan. Walaupun Ibu Ayah layan kami sama rata tapi sekali-dua terlepas juga diorang bandingkan saya dengan Kakak yang ayu dan 'perempuan'. Mula-mula saya bengang dan buat tak tahu juga. Tapi lama-lama saya pun terfikir juga diam-diam. Kakak saya perempuan, saya pun perempuan. Tapi kenapa kami berbeza? Lebih tepatnya, SAYA berbeza? Kenapa saya tak kemas dan pandai melawa macam Kakak? Bila tengok perempuan lain duduk ayu bersimpuh, saya segan dan lekas-lekas bersimpuh juga daripada tadinya bersila. Bila tengok perempuan lain cakap lemah-lembut saya cemburu. Diorang perempuan dan saya pun perempuan. Tapi kenapa SAYA berbeza?

Dari situ saya mula sedar dan mula belajar mengubah kebiasaan saya yang tidak sesuai. Saya mula belajar menggunakan aksesori perempuan walaupun saya tak tahu nak pilih mana yang sesuai untuk saya. Belajar pakai kasut perempuan walaupun saya rasa ia tidak tahan untuk dibuat berlari. Belajar duduk bersimpuh dalam majlis. Belajar cakap sopan-sopan dan senyum, bukan macam saya sebelum ni yang selamba melahirkan ekspresi tanpa mengira tempat.

Sejenak hati mengutuk, saya hipokrit! Tapi bagi saya ini bukanlah hipokrit. Saya memang perempuan dan saya cuma belajar apa yang perempuan buat. Hipokrit ke? Tidak. Bagi saya ini adalah pembaikan. Improvement.
Anak burung belajar terbang. Hipokrit ke? Tidak.
Anak monyet belajar bergayut. Hipokrit ke? Tidak.
Anak harimau belajar memburu. Hipokrit ke? Tidak.
Seorang perempuan belajar menjadi perempuan. Hipokrit ke? Tidak.
Hatta khunsa pun perlu memilih satu jantina untuk dia hidup hingga akhir hayatnya. Apatah lagi kita yang dilahirkan dengan jantina tetap, cuma kecenderungan berbeza.

Kita boleh berubah. Dan Alhamdulillah, inilah saya sekarang.
Ini bukan cerita Princess Diaries atau Miss Congeniality. Saya tak ada la jadi perempuan ayu cun-melecun macam dalam citer tu pun, tapi saya jadi apa yang sepatutnya saya jadi. Alhamdulillah.

Minat saya pada benda yang lasak-lasak masih ada walaupun tak macam dulu. Saya enjoy panjat gunung bila berkesempatan. Saya masih rindu nak panjat pokok macam kecil-kecil dulu walaupun badan dah berat. Masih juga tak minat menjahit walaupun dah berapa kali masuk kelas. huhu. Saya yang di dalam ni masih saya yang dulu. Apa yang tidak bertentangan dengan Syariat dan norma masyarakat Melayu, masih saya kekalkan....bahkan ia memberi banyak kebaikan kepada saya.

Contohnya di Mesir ni, hidup saya sangat mudah bila saya berani bergerak sendiri. Nak berjalan? Tak payah upah travel. Cukup beli peta dan rayaulah sendiri sampai penat. Cuma tempat yang jauh-jauh sangat tu tak ada la kan. Bahaya pulak. Bila ada hal penting pun tak payah terhegeh-hegeh nak bergerak dalam grup dan susahkan orang nak teman kita. Cukuplah kita pastikan keadaan selamat, doa dan tawakallah kapada Allah. InsyaAllah.


Kepada tomboy2 di luar sana janganlah jadikan alasan yang keadaan anda tu sudah wujud sejak lahir. Benda tu sebenarnya Allah nak uji kita je, tengok kita hendak kembali kepada fitrah kejadian kita @ tak. Fikirlah yang kita takkan selamanya dapat memuaskan hawa nafsu kita. Kalau dari muda ni kita tak ubah haluan kita ke landasan yang betul, satu masa nanti kita akan menyesal yang amat sangat.

Tapi kepada tomboy2 yang pernah mengalami trauma tu, saya tidak memperkecilkan apa yang kamu lalui. Cuma nasihat saya janganlah kita benarkan diri kita dikalahkan dek masa lampau yang buruk. Setiap manusia dah Tuhan janjikan masa depan yang baik asalkan kita berusaha dengan cara yang betul. Usaha-doa-tawakal dan kembali padaNya. InsyaAllah kehidupan kita akan jadi lebih baik dari apa yang pernah kita bayangkan.

Semoga kita semua selalu mendapat hidayahNya. Amin :)

Jumaat, 14 Disember 2012

Pengalaman Cuba Berniaga.

Berniaga kecil-kecilan selalu dipandang rendah masyarakat kita. Nampak miskin dan terdesak, tanpa memahami keseronokan dalam dunia perniagaan tu. Sebelum ni saya pun berpandangan yang sama. Kadang-kadang beli barang peniaga kecil ni bukan sebab nak barang tu pun, tapi sebab kesian. Keluarga saya yang berlatar-belakang kerja kerajaan dengan segala bonus dan pencen, lebih-lebih lagi memandang peniaga kecil ini sebelah mata. Ayah cukup tak suka bila saya suarakan hendak berniaga sendiri satu masa dulu.

Tapi Allah beri saya peluang merasai sendiri jerih payah peniaga. Alhamdulillah, saya sangat bersyukur dan tak sangka rupanya berniaga sangat seronok. Walaupun cuma dua hari sahaja tapi saya dapat banyak, sangat banyak pengajaran dari kerja ni. Sebelum ni bukan tak pernah berniaga. Kat kolej dulu kalau ada karnival tu kami bergotong-royong juga berniaga buka gerai dengan kawan-kawan. Jualkan buku untuk persatuan pun pernah, ke hulu-ke hilir menghantar buku. Tapi bezanya kali ni saya sendiri yang buat semua. Dari keluarkan modal, membuat bahan, mengedar dan mengutip hasil. Pemacunya ialah desakan belanja. Waktu tu zakat belum masuk dan belanja di tangan semakin menyusut, nak tak nak kenalah fikir cara menyara diri sendiri. Alhamdulillah, hasilnya saya bukan saja dapat duit. Yang lebih penting dari tu ialah pengajaran.

Dengan bermodal lima puluh junaih (RM25) saya beranikan diri memulakan usaha. Mujur bahan mentah kat Mesir ni murah. Sasaran pengguna saya ialah pelajar perubatan yang sibuk belajar di kuliah dan tak sempat keluar makan tengahari. Kesian dengar diorang punya tough belajar tu. Jadi saya dapat mencapai dua matlamat : bekalkan makanan tengahari kat diorang dan diorang pulak tambah ekonomi saya. Alhamdulillah.

Awal-awal pagi saya bangun masak lauk dan nasi, bungkus dan hantar kepada seorang adik yang akan tolong jualkan di kuliah dia. Sepanjang hari saya tunggu dia balik dengan rasa khuatir memikirkan habis ke tidak nasi yang saya jual tu. Waktu menyediakan makanan, doa tak putus2 dalam hati moga diberi keberkatan atas usaha saya ni. Doa semoga makanan yang saya masak tu jadi rezeki yang halal dan baik untuk adik-adik. Doa kalau masakan saya tu tak sedap sekalipun janganlah sampai terbuang dan dibazirkan.

Selesai masak sesi pagi, saya rehat kejap dan mulakan kerja sesi petang pula - jual kuih karipap. Memandangkan tiada tenaga sokongan, jadi saya buat kuihnya besar-besar gedabak biar cepat habis. Dekat tiga jam juga berdiri mengelim bunga karipap. Siap digoreng, panas-panas saya bawa pergi round jual dalam asrama. Alhamdulillah semua habis.

Jualan nasi di kuliah Tibb pun habis. Alhamdulillah. Lega rasa. Satu hari tu saja dekat seratus genih pulangan saya dapat. Alhamdulillah.

Besoknya saya berniat tidak mahu berniaga lagi. Letih! Semalam satu hari saya duduk di dapur saja, solat pun dengan baju berbau masakan. Tapi memikirkan barangan mentah yang masih berbaki, saya gagahkan diri memasak untuk sehari lagi. Hari ni Nasi lemak telur mata kerbau. Telur sebiji okey, tak main la telur dadar kerat sepuluh! Then hasil hari tu habis semua macam semalam juga. Saya rasa bukanlah sebab saya masak sedap pun, tapi sebab memang adik2 tu yang lapar. Huhu.

PRAKTIS TEORI DI KULIAH.

Dalam dua hari saja saya berniaga ni, saya dapat gambaran jelas berkenaan teori-teori pengurusan mal (harta) yang selama ini dipelajari di kuliah. Banyak benda yang bermain dalam fikiran saya bila perkara yang saya pelajari di kuliah Syariah cuba disesuaikan dengan amali di dunia sebenar. Memang berniaga bukan mudah. Sebab itulah para ulama' sangat tegas meletakkan garis panduan untuk menjaga maslahat dua pihak - peniaga dan pengguna. Watak yang paling saya ingati dalam dua hari berniaga ni ialah Imam Abu Hanifah, Nu'man bin Thabit radhiAllahu'anhu. Saya sangat teringatkan beliau kerana beliau adalah seorang peniaga, selain dari tugasnya sebagai obor umat. Patutlah Mazhab Hanafi terkenal lebih longgar dalam perbahasan harta, kerana Imamnya sendiri adalah seorang saudagar yang merasai sepak-terajang perniagaan dan meneliti segala masalahnya dari dalam. 'Loggar' di sini bukanlah maksudnya bermudah-mudah. Tetapi longgar kerana meraikan maslahat orang awam, supaya tercapai matlamat Syariat Islam ini sebagai cara hidup bagi seluruh alam tanpa mengira bangsa dan budaya.

MENJUAL DENGAN SENTIMEN PEMBELI

Sewaktu saya menjual, saya sedaya-upaya cuba mengekalkan sentimen pengguna dalam diri. Mengapa? Supaya saya tidak tamak dan dapat menyediakan yang terbaik kepada pembeli. Sepanjang hidup ini saya sudah beribu kali terkena dengan peniaga tamak yang menjual barangan tidak seberapa dengan harga mahal. Justeru saya tidak mahu mengulanginya saat saya sendiri berada di posisi peniaga. Sebagai pembeli, saya sukakan barangan berkualiti walaupun harganya sedikit mahal. Jadi begitu juga yang saya buat bila saya berniaga. Dari sudut kebersihan, kuantiti dan rasa, saya usahakan supaya berbaloi. Saya pernah lihat depan mata seseorang membuat karipap pusing untuk dijual. Saiznya hanya sebesar tiga jari, kempis tak berisi tapi dijual dengan harga satu pound. Walaupun dalam hati kata tak patut tapi kat mulut senyum je la kan...kawan kita sendiri.

Tipulah kalau tak ada terdetik langsung rasa tamak dalam hati. Sehari berniaga dapat seratus! Tak juling bijik mata?! Tapi saya cuba belajar dari kerajinan orang Cina. Biar bermula dengan sedikit dan lambat, asalkan kukuh dan bertahan lama. Lebih dari itu biarlah berkat....walaupun sedikit.

MENGIKIS SIFAT BOROS

Saya ni pemboros dari kecil lagi. Tapi Alhamdulillah dengan berniaga ni dapat mengekang sikap boros saya. Terus hilang selera nak beli benda-benda yang saya sangat suka sebelum ni. Saya fikir juga kenapa berniaga berjaya mengubah saya secara tiba-tiba? Sedangkan saya sudah berusaha selama bertahun-tahun untuk mengekang sikap boros ni. Rupanya ia adalah perubahan mindset. Bila mula berniaga saya asyik memikirkan cara menambah untung dan mengembangkan hasil, bukan lagi memikirkan benda-benda untuk memuaskan hati saya. Di situlah suisnya yang saya cari-cari selama ni. Membuang duit - lawannya ialah - mengumpul duit!

Jadi kalau ada anak nanti saya hendak ajar diorang berniaga. Supaya diorang tahu susahnya usaha bukan untuk memenuhkan perut sendiri sahaja.

BERNIAGA AMALAN SUNNAH


Ada satu hadis Nabi s.a.w yang terkenal mengatakan 9 per sepuluh rezeki datangnya dari berniaga. Rezeki di situ saya suka menterjemahkannya kepada makna yang lebih luas. Bukan terbatas kepada rezeki berbentuk wang sahaja, tapi rezeki dapat pengalaman, dapat travel bagi yang berniaga jauh, dapat mengekang diri dari pembaziran, semua adalah rezeki yang selalu manusia terlepas pandang. Paling utama ialah bila kita sentiasa bergantung kepada Allah dalam usaha kita, itu adalah rezeki tak ternilai yang bukan semua orang dapat menikmatinya. Ya, mentaati Allah dan bergantung kepadaNya juga adalah rezeki.

Dan saya dapat merasainya. Alhamdulillah...saya harap dapat merasainya lagi kelak :)

BERNIAGA - JAWATAN KOSONG YANG SENTIASA TERBUKA

Kebetulan saya berniaga ni sementara menganggur tunggu keputusan periksa. Saya dapat lebih menghayati bagaimana masa saya terisi dengan perkara yang bermanfaat dan mendatangkan hasil. Terlintas di minda yang berniaga ni pekerjaan yang sentiasa available. Kita boleh jual apa yang kita suka, di mana yang kita suka, dengan berapa pun modal yang kita ada. Budaya niaga di Malaysia yang seolah2 mewajibkan berniaga tu mesti buat pinjaman sebenarnya hanya membunuh daya juang individu. Berniaga sebenarnya mudah. Dengan modal kecil pun boleh berniaga, asalkan ada usaha dan tawakal kepada Allah.

Masyarakat miskin di Mesir ni mengajar saya bahawa berniaga tu mudah. Tak perlu bajet besar, jual tisu di tepi jalan pun boleh mendatangkan hasil. Sebab tu di Mesir ni boleh nampak terlalu ramai peniaga kecil merata-rata di tempat awam. Kalau di Malaysia mungkin kita selamba panggil diorang pengemis. Tapi sebenarnya tidak. Diorang berniaga, walaupun cuma gula-gula dan chewing gum. Orang-orang muda berbadan tegap dengan wajah kacak tiada istilah malu menolak troli menjual surat khabar. Hatta kanak-kanak yang tiada modal berniaga pun cukup membawa tuala mengelap cermin kereta untuk mendapatkan upah. Inilah budaya niaga kecil-kecilan yang sangat rancak di Mesir, memberi sejuta pengajaran bermakna kepada saya.

Dua hari saja dapat berniaga. Lepas tu bila balik ke Alex tak dapat menjual dah sebab sasaran pembeli tak ada. huhu. Kesian juga adik2 tanya "Kak, tak ada nasi ke harini?". Saya tau diorang lapar. Tapi saya nak stay Kaherah lama2 pun tak boleh, bukan tempat saya.

Setiap kali tengok orang jual aksesori kat laman Kuliah Banat Kaherah, saya rasa geram nak duduk sekali kat situ jual nasi. Kalau ada orang Melayu yang sanggup berniaga macam tu kan bagus. Tak ada la doktor2 masa depan kita kelaparan nak belajar setiap hari. Sian diorang.
Apakan daya...

Isnin, 15 Oktober 2012

Kebangkitan Islam Di Eropah – Antara Realiti dan Mimpi Ngeri



Kurun ke 21 menyaksikan kebangkitan Islam yang pesat di merata dunia. Benua Eropah antara yang paling hangat merasakan kesannya. Jika kebangkitan Islam di timur lebih menumpukan kepada spek pengamalan syariat, di belahan dunia barat pula Islam mendapat tempat di hati insan-insan yang kekosongan jiwa dan mencari lmpu buat menyuluh kehidupan.  Artikel kali ini memfokuskan kebangkitan Islam di Barat yang amat menarik untuk diteliti.

FAKTOR KEBANGKITAN

                Kebangkitan Islam di Eropah tidak terjadi dengan sendiri. Ia dicetuskan oleh beberapa situasi yang melanda benua Eropah beberapa dekad sebelum itu. Dengan lambakan hiburan, desakan keperluan hidup dan persaingan meraih pangkat dan status dalam masyarakat melahirkan sistem kehidupan yang celaru di sana. Walaupun zahirnya masyarakat mereka kelihatan teratur (bahkan lebih hebat dari masyarakat muslim sendiri) namun dek kekontangan spiritual akhirnya segala pembangunan dilihat kosong tak bererti. Pasca tragedi 911, Islam mula dikenali secara meluars di dunia barat. Walaupun media meletakkan label yang buruk-buruk kepada agama suci ini namun masyarakat Barat yang gemar mengkaji akhirnya menemui intisari sebenar di sebalik gambaran Islam yang diwar-warkan.
                Di sebalik nama-nama besar seperti Yusuf Islam, Michael Jackson dan Kristiane Backer, penduduk Eropah yang memeluk Islam sebenarnya sedang bertambah melebihi jangkaan. Data terbaru menunjukkan anggaran bilangan muslimin di Eropah kini berjumlah hampir  50 juta orang, iaitu 4% bilangan keseluruhan penduduk benua Eropah. Antara yang terbanyak menampung penduduk muslim ialah Bosnia dan Turkey di Eropah Timur manakala Perancis, Jerman dan United Kingdom di Eropah Barat. Trend memeluk Islam di kalangan warga Eropah kebiasaannya disebabkan perkahwinan antara muslim dan bukan muslim selain pertimbangan intelek dan feminisme. Tetapi kebelakangan ini trend ini mula berubah kepada memeluk Islam kerana mencari pengisian jiwa dan ketenangan spiritual.

ISLAM DALAM SEJARAH EROPAH

                Menyoroti catatan sejarah, kita maklum bahawa Islam telah bertapak di Benua Eropah seawal kurun kelapan Masihi dengan ketibaan angkatan prajurit Islam pimpinan Panglima Thariq bin Ziyad ke selatan Sepanyol. Dengan berdirinya Negara Andalus di sana, Eropah telah menerima suntikan ilmu dan dan kemajuan yang merubah seratus-peratus wajah mundur benua itu hingga menjadi sehebat Eropah yang ada sekarang. Emma Hartley, seorang wartawan senior di Eropah menulis dalam bukunya, Eropah: 50 Fakta Yang Perlu Diketahui bahawa “Eropah takkan wujud tanpa Islam”.
                Kenyataan ini sangat tepat bagi menggambarkan sumbangan Agama Islam kepada benua Eropah dan seluruh penghuninya. Jika tidak kerana tamadun ilmu yang berdiri di Al-Andalus, Eropah akan kekal berada dalam kebodohan dek cengkaman gereja yang memisahkan urusan agama dari kemajuan dunia. Al-Andalus bukan saja menjadi jambatan yang menghubungkan pengetahuan Timur dan Barat, bahkan menjadi ‘replika’ ajaran Islam yang cintakan kedamaian, menghargai persamaan dan meletakkan akal manusia ke tempat yang selayaknya.
                Sesetengah sejarawan Barat dan Timur menyebut Al-Andalus sebagai tamadun yang dibina bersama oleh Muslimin dan Yahudi. Ia adalah kenangan manis buat bangsa Yahudi betapa mereka telah mendapat pengiktirafan dan menikmati kemajuan intelek di bawah naungan Islam. Jabatan-jabatan kerajaan di Andalus diisi bersama oleh Muslimin dan Yahudi, bahkan Al-Andalus turut membuka gerbang universitinya kepada penuntut ilmu dari seluruh dunia tanpa mengira latar belakang agama mahupun bangsa. Dengan kemajuan ilmu pengetahuan dan toleransi yang diamalkan di Andalus, benua Eropah menerima impak besar yang memacu kebangkitan mereka hingga menjadi kuasa yang disegani pada hari ini.

EURABIA – MIMPI NGERI ISLAMISASI EROPAH

                Namun bagi segelintir bangsa Eropah, kebangkitan Islam di sana dianggap satu bencana yang memudaratkan. Walaupun kadar pertumbuhan umat Islam amat sedikit ia tetap dikira ancaman yang perlu dibanteras. Gisele Littman, penulis British berbangsa Yahudi telah menulis satu teori penguasaan Islam ke atas Barat dengan menggambarkan bahawa ia didalangi pemimpin komunis haluan kiri Eropah. Dalam bukunya bertajuk: EURABIA – The Euro-Arab Axis beliau menuduh Islam menjadi punca tersbarnya sentimen anti-Amerika dan anti-Semitik di Eropah kini. Penulisannya mencetuskan kebimbangan tak bertempat di kalangan masyarakat Eropah yang tidak mendapat maklumat tepat mengenai Islam.
                Ekoran itu lahirlah tindakan-tindakan ganas terhadap umat Islam di sana. Antaranya larangan berhijab di Perancis, penyiaran karikatur menghina Nabi s.a.w yang tak berkesudahan di Denmark, pembunuhan Syahidah Hijab, Almarhumah Marwa El-Sharbini di Jerman, serangan ganas di Norway, pembakaran masjid di United Kingdom dan lain-lain kes yang tidak mendapat liputan media. Muslimin baik yang merantau dari luar Eropah mahupun penduduk asal benua itu yang memeluk Islam menerima kesan langsung atas situasi yang berlaku.
                Tidak dinafikan, sikap muslimin di dunia Timur sendiri menyebabkan salah tanggapan ini berlaku. Jika diteliti lontaran idea para pendukung teori Eurabia ini, jelas sekali mereka menjadikan keganasan dan sikap buruk Muslimin di Timur sebagai asbab untuk mereka membenci dan menentang kehadiran Islam di Barat. Umat Islam Timur yang mudah melatah dengan mainan isu, pantang dicuit terus terlompat menjerit di jalanraya menjadi bahan ejekan dalam media mereka di Barat. Ucapan-ucapan pemimpin Islam yang ekstrim baik di Asia mahupun Afrika turut dijadikan dalil bahawa Islam menangani segala-galanya dengan keganasan. Dalam dunia tanpa sempadan kini, tanpa disedari kesilapan segolongan manusia di tempat lain menyebabkan insan di tempat lain pula menerima bencana.

MENUJU AL-ANDALUS KEDUA

                Meskipun dilimgkari keserabutan yang tak kunjung reda, namun harapan buat Islam sentiasa menyala di Eropah. Kekosongan jiwa insan yang mencari dahan berpaut akhirnya akan tetap akur akan kebenaran wahyu Sang Pencipta. Islam di Eropah benar-benar kembali ke titik asalnya sewaktu diturunkan ke dunia. Tanpa sebarang pangkat dan kuasa, dakwah Islam menyebar damai dengan usaha halus dan akhlak mulia yang dipamerkan saudara-saudara kita di sana. Muslimin di dunia Timur sepatutnya menyokong usaha ini dengan kembali berpegang dengan ajaran agama yang sebenar. Bukan saja pada pengamalan Syariat, yang lebih penting dan terutama dari tiu ialah pemurnian Akidah dan Akhlak seperti sabda Baginda s.a.w mafhumnya, “Sesungguhnya aku dibangkitkan untuk menyempurnakan Akhlak”.
                Dwngan usaha berterusan dan bersepadu antara Muslimin di Timur dan Barat, cahaya Islam akan kembali memancarterang bukan sahaja di Eropah, bahkan dunia seluruhnya. InsyaAllah.

Khamis, 4 Oktober 2012

Antara Sihir dan Kanser

Terkesan dengan pemergian seorang sahabat baru-baru ni buatkan saya keburu memikirkan kaitan antara sihir dan kanser. Sihir yang selama ini dikatakan sebagai penyakit spiritual, adakah boleh menyebabkan mudharat nyata kepada fizikal?

Jauh sebelum itu sewaktu saya berada di tahun satu, persoalan ini sudah timbul ekoran gangguan makhluk halus yang dialami seorang sahabat lain. Gangguan tu menyebabkan dia pening, sakit perut dan hilang kawalan otak. Waktu itu saya sudah mula percaya yang makhluk halus memang boleh menguasai jasad manusia. Tapi kali ini bila menyebabkan kematian, saya semakin terdesak hendak mengetahui hubungkaitnya.

Di mana sendi penghubung antara jasad manusia dan makhluk halus?
Bagaimana fenomena gangguan makhluk halus ni hendak dijelaskan secara saintifik?
Mengapa Allah mengatakan yang al-Quran adalah penyembuh bagi mukmin? Adakah ia boleh menyembuhkan penyakit fizikal seperti kanser?
Mengapa Rasulullah s.a.w mengatakan syaitan berjalan dalam tubuh manusia mengikut saluran darah?
Bagaimana sihir meyebabkan kanser secara saintifik-nya?

Semua ni berlegar2 dalam kepala dan buat saya tak boleh duduk diam nak cari jawapannya.
Ya Allah Ya Hakimun Alim, berilah jawapan....

Macam mana pun, generasi zaman ni bernasib baik sebab saintis dah mula menerima kewujudan alam ghaib. Dalam cabang sains dipanggil metafizik. Metafizik ni ikut yang saya faham, ia mengkaji perkara di sebalik fizikal. Yang saya faham la, kalau salah sila betulkan.

Jadi melalui cabang metafizik ni banyak benda halus mula dikaji dek saintis. Kat situ terkaitlah sekali String Theory, Parallel Universe dan yang sewaktu dengannya. Satu lagi ialah Noetic Science yang mengkaji minda, fikiran dan roh manusia. Walaupun cabang ni mula dikenalkan lewat novel dan bukan jurnal ilmiah, tapi ia memang ada dan sedang dijalankan secara kecil-kecilan kerana ia masih dipertikaikan oleh komuniti sains. Noetic Science ni ibaratnya melawan adat sains apabila cuba menerobos masuk ke sempadan spiritual yang tidak diakui oleh dunia sains janaan Darwin.

Tapi bagi saya sebagai muslim yang mempercayai kewujudan ghaibiyaat, cabang metafizik dan noetic ini sangat membantu dalam menjelaskan satu lagi kebesaran Allah. Saya tahu barat mengkaji dua cabang ini dalam misi khidmat kepada dajal, tapi secara tak langsung ia membuka jalan kepada mukmin untuk mengenali sisi spiritual dari Al-Quran. Melalui dua cabang ni kita turut mendapat ilmu bagaimana 'dunia halus' dapat dijelaskan dengan sains, seterusnya kita dapat faham dengan lebih jelas bagaimana Al-Quran dapat memberi kesan penyembuhan secara fizikal kepada jasad manusia. Dapat faham bagaimana Al-Quran sememangnya diturunkan untuk memerangi syaitan.

Jika selama ni perlawanan antara syaitan dan cahaya hanya terkandung dalam mitos-mitos samawi, tak lama lagi ia akan dapat difahami scara nyata melalui Metafizik dan  Sains Noetik. Subhanallah, saya rasa teruja. Wa makaru wa makarAllah, wAllahu Khairul maakiriin.....

Mungkin tulisan ini cacamarba berterabur topiknya. Maaf, kerana saya memang sangat serabut dan tidak dapat menyusun dengan betul ^_^"

Syukur saya dikurniakan rasa cinta sains yang mendalam. Walaupun saya tidak dididik dengannya, tapi saya harap belum terlambat untuk saya terjun menyelongkar dunia yang menakjubkan ni. Sekarang saya bersyukur dan mula faham kenapa Allah memberikan saya Al-Quran dan membiarkan minat saya ketepi. Rupanya sains dengan bimbingan Al-Quran kelihatan sangat jelas, sangat terpandu dan terasa ruhnya meresap ke hati. Subhanallah wa bihamdih...

Saya hendak gali cabang baru ni. Mudah-mudahan terpandu dengan redhaMu Ya Allah.






Jumaat, 28 September 2012

Tanpa Islam Eropah tidak akan wujud

TANPA Islam, Eropah tidak akan wujud. Demikian salah sebuah makalah dalam buku berjudul Eropah: 50 fakta yang perlu diketahui. Lalu disebut betapa Islam pada masa lampau memerintah negara Sepanyol selama 800 tahun.

Buku ditulis oleh Emma Hartley. wartawan dan penulis yang telah bertugas dengan empat buah akhbar bahasa Inggeris - Daily Telegraph, Evening Standard, The Independent dan Times, London.
Sorotan mengenainya bermula dengan kisah Abu Abdullah, Raja Islam yang terakhir di Sepanyol manakala menunggang kuda dan berhenti di puncak sebuah bukit lalu memandang dari jauh bumbung Istana Alhamra. Ia berlaku pada abad ke-15 setelah tenteranya ditewaskan oleh laskar Raja Ferdinand dan Permaisuri Isabella.

Wajahnya begitu sedih dan ia menangis ketika memandang ke arah tempat tinggal nenek moyang yang dulu memerintah Andalusia sebegitu lama.

Ibu yang mengiring memarahinya: “Menangis, menangislah kau seperti betina kerana kau tak dapat mempertahannya seperti anak jantan.’’

Dalam pelbagai buku dunia Barat nama yang disebut ialah Boabdil. Para penulis tidak menyebut nama Abu Abdullah. Hal tersebut berupa satu penghinaan.

Menurut Emma Hartley, pemerintahan Islam selama 800 tahun itu sesuatu yang “terbaik sekali”. Kerana waktu itu Eropah mengalami Dark Ages manakala dunia Islam telahpun memiliki pelbagai perpustakaan yang menyimpan karya-karya sastera, mempraktik ilmu-ilmu kejuruteraan, perubatan dan lain-lain jurusan sains.
Seperti ditulis oleh Hartley: In many ways Europe is a product of Islam.

Lantas dicatat pendapat Dr. Tim Winter dari Universiti Cambridge: “Eropah yang kita kenali tidak mungkin lahir tanpa Islam. Bentuk rupa pelbagai bangunan berasal dari tenaga tukang-tukang bina mereka. Pelbagai teknik termasuk pemasangan cermin-cermin jendela yang cantik berasal dari mereka juga.
Begitu juga pelbagai jenis kain, permaidani, pembikinan kertas tulis, pembinaan hospital-hospital serta buku-buku teks perubatan dalam bahasa Arab.’’

Dr. Winter juga menyebut peranan Thomas Aquinas yang mengembangkan falsafah Barat: “Beliau menyebut pengarah tokoh yang dipanggil The Philosopher, iaitu Aristotle dan pengarah The Commentator iaitu Ibni Rushd yang menulis pelbagai pendapat Aristotle.

Tingkah-laku

Lihat saja tingkah-laku pembesar Inggeris bila bangun pagi lalu minum kopi yang berasal dari Turki. Kakinya melangkah permaidani Turki atau Parsi.

Beberapa ekor kuda kepunyaannya dibawa sejak abad ke-18 dari negara Arab. Jika sembahyang di gereja ia melakukannya dalam bangunan besar ciptaan idea dunia Islam”.

Seperti telah dicatat dalam buku sejarah, Sepanyol ditawan semula oleh golongan Kristian pada tahun 1492. Warga Yahudi dan Islam kemudian dipaksa menukar agama mereka. Kerana itu ramai membawa diri ke negara-negara lain termasuk di Afrika Utara, Mesir dan Turki.

Berlaku kemudiannya adalah Spanish Inquisition. Yang dicurigai keteguhan agama, mereka disiksa dan jika sabit kesalahannya maka dibakar hidup-hidup.

Abu Abdullah (Boabdil) mati di Afrika Utara dalam satu perjuangan lain. Mengenai nasib malangnya dikatakan: “Ia menjadi korban dalam satu perjuangan lain sedangkan dulunya ia mengelak maut dalam perjuangannya sendiri.’’

Pemberontakan berlaku di kalangan rakyatnya kerana ia berunding menyerah-kalah kepada Ferdinand dan Isabella.

Juga menjadi bahan cerita adalah catatan seorang sejarawan Barat bertajuk: Naik dan jatuhnya syurga dunia: Manakala Arab dan Yahudi bersama membina negara di Sepanyol. Lalu diceritakan: “Manakala Tuhan mengisi tempat-tempat kosong di alam semesta, Al-Andalus memohon lima kurniaan - langit biru, lautan cantik penuh dengan ikan, pohon-pohon buahan, wanita-wanita cantik dan sebuah kerajaan yang adil. Kesemuanya dikurniai kecuali yang terakhir. Sebabnya, jika yang lain-lain dikurnai beserta sebuah kerajaan adil, maka Andalusia akan menyaingi syurga’’.

Disebut antara lainnya adalah pengaruh Arab dalam muzik flamenco Sepanyol. Lalu muncul muzik Hispano-Arab. Tidak ada paksaan dalam pemerintahan Islam bersabit agama.

Menurut laporan Ayan Bayaumi, seorang penulis Mesir dalam sebuah akhbar Amerika, warga Islam di Britain telah meningkat hingga 1.6 juta, di Itali satu juta dan di negara Perancis antara 4 hingga 5 juta.
Lain negara, lain kisah, dugaan dan cabaran. Namun, ada kalanya penulis bukan Islam membela mereka.

Rabu, 26 September 2012

Lawatan Ziarah Para Syuhada' Bahnasa

22 September 2012

Alhamdulillah pada harijadi tahun ni diberi peluang yang tak disangka-sangka untuk menyertai rombongan ziarah para Syuhada’ Bahnasa. Rombongan kali pertama yang dianjurkan Syeikh Yusri sebelum ni saya terlepas peluang kerana lewat mendapat tahu hinggalah tarikh tutup penyertaan berlalu. Kali ni Alhamdulillah, dengan ‘ahli kelab penganggur Wilayah’ yang bertujuh kami bersama-sama menjejakkan kaki ke sana dengan rombongan HEWI PMRAM.

SEJARAH BAHNASA

Asal nama Bahnasa ialah perkataan Arab Bahaa’un Nisaa’ (kemegahan wanita). Dinamakan begini kerana ia menjadi tempat himpunan perempuan-perempuan cantik dari Rom pada suatu masa dahulu. Penempatan di Bahnasa telah wujud sejak zaman kegemilangan Tamadun Firaun. Sebatang sungai yang mengalir di perkampungan itu dinamakan ‘Bahru Yusufi’ sempena nama Nabi Yusuf Alaihis Salam yang pernah menjadi gabenor dalam kerajaan itu. Bahkan jasad Nabi Yusuf dikatakan turut disemadikan di sekitar sungai itu walaupun tiada kesan yang membuktikan kesahihannya.

Seperti bandar-bandar lain di Mesir, Bahnasa turut mengalami perpindahan kuasa dari satu dinasti ke dinasti lain yang berebut menguasai bumi bertuah ini. Selepas berlalu Tamadun Firaun, bandar ini dikuasai pemerintah Yunani dalam satu jangka masa sebelum jatuh ke tangan Empayar Rom. Pada waktu itu Bahnasa dikatakan menjadi bandar ketiga terpenting di Mesir selepas Iskandariah dan Coptic Cairo. Kemudian apabila Islam sampai ke Mesir pada zaman Khalifah Umar ibn Al-Khattab r.a, Bahnasa menjadi saksi pertempuran hebat antara dua kuasa Timur dan Barat ini hinggalah akhirnya ia berjaya dibebaskan dari cengkaman Rom. Dengan terbebasnya Bahnasa, bermulalah dakwah Islam mengalir damai menuju wilayah selatan hinggalah ke Aswan dan Sudan.

Dalam catatan sejarah moden, nama Bahnasa tidak timbul hinggalah penemuan timbunan manuskrip papyrus oleh sekumpulan pengkaji sejarah Barat. Manuskrip itu yang rata-ratanya bertulisan Arab dan Latin dikatakan berasal dari zaman kerajaan Rom dan Islam. Sebahagiannya turut mengandungi catatan Injil yang belum pernah ditemui dalam mana-mana catatan sebelum ini.

PERJALANAN KE BAHNASA

Kami bertolak ke Bahnasa pada awal dinihari dengan menaiki dua buah bas. Seawal subuh kami tiba di Mantiqah Syuhada’ – sebuah masjid yang bersih dengan kompleks perkuburan yang luas mengelilinginya. Udara pagi awal musim gugur mula terasa memamah kulit. Usai menunaikan fardhu Subuh dan bersarapan, kami mendengar diskusi kitab Futuhat Bahnasa (Pembukaan Bahnasa) yang disampaikan salah seorang musyrif rombongan. Walaupun mengantuk dek perjalanan semalaman kami tahankan mata untuk mendengar supaya ziarah selepas ini lebih bermakna dengan maklumat yang jelas.

Menjelang waktu dhuha kami memulakan ziarah menerokai kompleks perkuburan. Perkuburan yang luas ni dianggarkan menampung ribuan jenazah muslimin yang mendiami sekitar pekan Bahnasa, bercampur dengan jenazah ribuan pejuang Islam yang bersemadi di sini sejak seribu tahun lepas. Para syuhada’ ini ialah mereka yang gugur dalam peperangan membebaskan Bahnasa dari kuasa Rom dahulu. Sebahagian besar darinya ialah para Sahabat Nabi s.aw, Tabi’en dan Tabi’ Tabi’en radhiyAllahu anhum ajma’in. Jenazah mereka dipercayai bertebaran di seluruh kawasan itu dalam makam yang tidak bertanda. Rasa sayu hati mendengarkan bahawa masjid yang kami singgahi itu juga kemungkinan besar dibina di atas jasad-jasad insan mulia ini.

KEMBARA JELAJAH KUBUR

Menjejakkan kaki ke tanah perkuburan itu, hati merasa tenang yang tak diketahui. Terlalu banyak makam yang kami ziarahi, antaranya ialah anak kepada Saidina Ali Zainal Abidin r.a (piut Nabi s.a.w), Saidina Ubaidah bin Ubadah bin Shamit r.a (perawi hadis), para ulama’ dan lain-lain yang tak dapat diingat nama mereka. Di celah-celah makam itu saya sempat singgah berdoa di kubur seorang ulama’ Azhar yang wafat pada 2003. Bukan doa mintak jodoh @ nombor ekor okey, tapi mendoakan semoga guru kami ini dicucuri rahmat di persemadiannya. Entahlah, saya macam ada satu rasa sentimental dengan istilah ‘ulama’ Al-Azhar’. Walaupun saya tidak pernah berguru dengan mereka tapi bagi saya semuanya adalah guru2 saya yang telah menghidupkan universiti tempat saya tumpang berteduh ni.

Makam yang kami ziarahi sebahagiannya dibuatkan binaan menutupinya, siap dengan papan tanda Majlis Antikuiti Mesir yang menandakan makam itu adalah bahan sejarah terpelihara. Sebahagian lain walaupun tidak mempunyai papan tanda Majlis Antikuiti, tetap juga dipelihara oleh penduduk tempatan yang telah sebati dengan budaya mencintai orang soleh.  Juga di perkarangan masjid terdapat sebatang pohon agam yang dikatakan menjadi tempat berteduh Saiyidah Maryam Al-Batuul dan Baginda Isa a.s sewaktu persinggahan keluarga mulia ini di Mesir. Tanah perkuburan yang kami ziarahi ni, boleh la kalau nak dikatakan sebuah kampung sekalipun kerana lingkungannya yang sangat luas. Naik bukit – turun bukit - masuk kampung – keluar kampung – redah semak – harung sampah, memang satu perjalanan yang menarik untuk diingati.

Terutamanya perjalanan melalui kampung badwi moden yang terbentang di pesisir Bahru Yusufi, kami dapat berinteraksi secara langsung dengan orang kampung yang tak dapat ditemui di bandar besar seperti Kaherah. Mereka semuanya sangat mesra, kanak-kanaknya sangat polos walaupun comot dengan lalat menghurung mata. Orang-orang tuanya peramah dan seronok bila ditala kamera. Mereka tinggal di rumah flat batu bertingkat sama seperti di lain-lain perkampungan, siap dengan lembu kambing dan lain-lain ternakan di depan pintu rumah. Di salah sebuah rumah yang kami lalui dapat dilihat longgokan buah anggur segar bergayut-gayut di anjungnya. Lagi yang menarik ialah penempatan mereka ini berdiri dalam lingkungan tapak runtuhan kota lama Tamadun Firaun dan Roman – Greek.

TINGGALAN SEJARAH YANG DILUPAKAN

Bercakap tentang tinggalan sejarah di sini, terasa kesal yang tak terluah. Tak ada lagi kesan sejarah yang tinggal di sini, semuanya musnah secara total melainkan puing-puing tembok reput yang dengan mudah dapat dikenalpasti terdapat ciri senibina Rom padanya. Mungkin semuanya sudah musnah sejak zaman silam, atau mungkin ia musnah kerana batu-batunya diambil untuk membuat kediaman yang baru. Tiang granit merah yang biasanya digunakan pada binaan Tamadun Mesir dan Yunani dapat dilihat jelas digunakan di beberapa makam. Bahnasa yang ada kini macam padang jarak padang tekukur dan tidak dapat dibayangkan bagaimanakah rupa tempat ini sebagai bandar ketiga terpenting suatu masa dulu. Patutlah bandar ini dilupakan zaman. Hanya satu yang diingati ialah penemuan manuskrip papyrus dalam timbunan sampah yang menjadikan Bahnasa sebagai tapak penemuan manuskrip terbanyak setakat ni.

MAKAM PUTERI BERTUJUH (SAB’U BANAAT سَبْعُ بَناتٍ)

Bukan puteri tujuh cerita dongeng, tapi ini ialah kisah tujuh pahlawan wanita yang gugur dalam perang pembukaan Bahnasa. Mereka ialah tujuh orang perempuan (dikatakan adik-beradik) yang telah menyamar untuk menyertai pertempuran. Apabila semuanya gugur syahid baru la orang tahu yang mereka bukan lelaki. Kesemuanya dimakamkan berhampiran antara satu sama lain. Makam mereka menjadi persinggahan terakhir kami sebelum pulang ke Kaherah. Menariknya makam ini ia terjaga cantik dalam satu kawasan berpagar dengan empat panji-panji hijau berkibar megah menghiasinya.

Tidak seperti program ziarah makam yang biasa saya ikuti sebelum ni, ziarah ke Bahnasa kali ni terasa berbeza. Ketenangan yang dikecap saat berkunjung di laman para syuhada’ itu terasa masih berbekas di hati. Mungkinlah kerana bumi Bahnasa itu sendiri subur dengan pepohon, maka ziarah ke perkuburan mereka dirasa bagai melawat ke taman. Mungkin juga kerana mereka tu insan-insan mulia yang hidup di sisi Allah, lalu rahmat yang dicucuri ke atas mereka dapat dirasa tempiasnya oleh manusia yang masih berkelana di atas dunia. Tak dapat diungkapkan syukur saya dengan kurniaan hari ini – walaupun tidak mendapat ucapan harijadi mencurah2 di FB namun limpahan rahmat Allah lebih menggembirakan dari segalanya. Dapat berkunjung ke tempat mulia dengan sahabat saya yang dah lama tak berjumpa menjadikan harijadi tahun ni yang paling istimewa dalam seumur hidup saya. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

Sampai bertemu lagi, Tuan-Tuan kami para syuhada’ yang mulia.
Inna ilaikum laahiquun.