Isnin, 24 September 2012

Bahriyah - Satu Perjalanan Sejuta Keindahan

Ramai kawan-kawan tanya 'Ada apa kat Bahriyah?' Meh sini nak cerita.

The 1st thing, Bahriyah ni bukan laut. Ramai yang tertipu dengan namanya Bahr - Laut. Bahriyah ialah satu kawasan oasis dalam wilayah Giza, maknanya ia tak jauh dari Kaherah. Trip ke Bahriyah antara lawatan paling bermakna yang mengubah pandangan saya terhadap Mesir Ardhul Kinanah. Antara yang termanis sampai xtau macamana nak post kat FB. Tapi dah berjalan penat2 mahal2 tak share ngan orang rugi la kan....kene cerita jugak :)

Saya ke Bahriyah pada awal Julai lepas, waktu musim panas tengah merembang atas ubun-ubun kepala. Sebelum pergi rasa seram juga, macam buat kerja gila pergi ke gurun tengah2 musim panas. Tapi sebab dah rindu sangat nak tengok bintang banyak2 saya gagahkan diri dan anggap kepanasan tu satu cabaran nak tengok sejauh mana ketahanan diri.

Di Bahriyah rupanya tak adalah panas sangat. Matahari memang terik, tapi 'hidangan' angin sepoi tak reti bahasa membuat saya rasa selesa sampai tak sempat nak berpeluh pun. Rombongan kami tiba di sana sebaik azan Jumaat berkumandang, teruslah berhenti di masjid tunaikan kewajipan sebelum check-in ke hotel. Di hotel comel yang bumbungnya bulat2 tu kami berehat seketika sambil menunggu persiapan jip yang akan membawa kami ke tengah gurun. Perjalanan yang lebih seronok bermula selepas tu bila kami diangkut ke Taman Negara Sahara Putih.

Dalam perjalanan yang memakan masa 5 ke 6 jam tu kami berhenti di beberapa tumpuan lawatan antaranya :

1. Mata Air Panas. Kami singgah tengok dan rasa satu takungan air panas di tepi jalan. Suhunya sangat sesuai untuk dibuat merebus telur. Mandi? Kalau nak merasa kulit tanggal dari badan, silalah ;) Menurut Ust Sulaiman pemandu rombongan kami, suhu asal air tu kalau kat dalam perut bumi ialah 800 darjah selsius. Tapi selepas melalui perjalanan panjang menuju ke permukaan, suhunya pun beransur-ansur menyejuk hingga takat suhu air teh kat umah kita saja. Mana tau macam suhu air teh? Sebab saya lecurkan hujung jari untuk dapat maklumat tu ^_^' Mata air jernih tu airnya ditakung dan dialirkan ke kebun2 di sekitar.

2. Sand Dunes. Bukit pasir yang cantik beralur2 macam selalu kita tengok dalam gambar. Kata Ust. Sulaiman, pasir ni dialihkan dek ribut setiap 5 tahun sekali. Maknanya setiap lima tahun bukit pasir ni akan berubah ke tempat lain. Tapi jarak tiupan tu tak adalah jauh macam Kaherah ke Alex. Dia dekat jer. Tempat lama yang Ust Sulaiman tunjukkan pun sebelah bukit tu jer, sekarang cuma tinggal sikit2 timbunan pasir macam kena sapu dengan penyapu gergasi.
Dekat Sand Dunes ni kami (atau mungkin saya sorang jer... :D ) main pasir tak ingat dunia. Entah kenapa teruja sangat macam tak pernah tengok pasir, mingkin sebab pasir Sand Dunes ni bersih kot... Kali terakhir saya tengok pasir macam tu tiga tahun lepas masa melawat Faiyum. kat Faiyum lagi cantik padang pasir dia berlatar-belakangkan Tasik Qarun yang membiru. Ok balik ke Bahriyah. Kalau datang ke Bahriyah pada musim sejuk, kat Sand Dunes ni akan diadakan acara bermain luncur pasir. Musim panas ni takde la, baru merayap setengah jam pun dah berpinar2 biji mata.

Sand Dunes. Ada orang eksyen tak nak pakai kasut. Hangit kaki!

3. Banjaran gunung berapi Ajabaat. Baru tau rupanya Mesir ada gunung berapi! MasyaAllaaaah. Cantik2 pulak tu ( cantik la sebab dah mati....). Banjaran gunung berapi ni terletak dalam kawasan Sahara Hitam ( Black Desert ). Tanah di kawasan ni jadi hitam sebab taburan debu gunung2 berapi ni la. Ada ratusan gunung berapi kat sini macam jerawat batu. Kami singgah di kaki salah satu gunung ni dan melihat ke puncaknya yang retak beralur2 sebiji macam arang. Kata Ust Sulaiman, gunung yang kami tengok ni paling terkenal dari yang lain2 kerana kawah mati di dalamnya membentuk Black Canyon. Kami tak merasa nak tengok Black Canyon tu sebab masa tak mencukupi. Katanya kalau nak mendaki ke atas tu makan masa satu hari. ( huhu, kecewa ... )

Gunung yang berusia jutaan tahun. Tengok kesan hangus di puncak tu...

Canyon tu apa? Ringkasnya 'Canyon' ialah satu bentuk muka bumi yang terjadi akibat hakisan air ( @ cecair. Dalam citer ni, lava gunung berapi la kan ) sejak jutaan tahun lampau. Mudah fahamnya kita panggil alur, tapi canyon ni alur yang besar sampai tahap jadi gaung. Canyon kat muka bumi ni ada banyak, yang paling terkenalnya di Amerika - Grand Canyon. Kat tempat jiran kita, Indonesia pun ada satu di Bukit Tinggi.

Pondok Rehat & Rawat

Asar kami berhenti makan di R&R. Ada R&R kat gurun? Ada, versi badwi punya. Selepas tu meneruskan perjalanan ke tapak perkhemahan. Sampai di The Mushroom menjelang maghrib, kami berebut dengan masa merakamkan pemandangan indah kat situ sebelum ditelan kelam malam. Subhanallah, satu lagi pemandangan indah yang tak pernah terfikir akan dapat dilihat sepanjang hidup ni. Sahara Putih - ialah dataran batu kapur yang satu masa dahulu asalnya lantai laut. Selepas melalui proses jutaan tahun, lantai laut ni dah bertukar menjadi gurun memutih bak salji dengan 'monumen' semulajadi yang terbentuk dari hakisan angin. Mercu tanda utamanya - The Mushroom - ialah setongkol batu besar berbentuk cendawan gergasi. Pandang sana ada sphinx, sini ada kepala firaun, situ ada lagi kepala orang...berada di tengah-tengah dataran tu rasa macam dikelilingi pengawal gergasi pulak.

Merakam senja

Sebaik matahari terbenam, jutaan bintang-bintang muncul di langit. Bersinar-sinar dari timur ke barat, utara ke selatan sampai tak tahu mana arah nak tengok. Jam sembilan malam tibalah 'acara kemuncak'nya, kami menyaksikan purnama terbit. Merah bulat terapung naik dari horizon. Makin tinggi ke langit warnanya makin putih, makin terang sampai hilang semua bintang-bintang yang kami tengok tadi. Subhanallah wa bihamdih....saya takkan lupakan pemandangan ni sampai bila-bila (dapat cerita je la, gambar takde. Masing2 tergamam sampai lupa nak tangkap gambar -_-" ). Semakin malam merangkak jauh, pemburu padang pasir mula berkeliaran mendekati rombongan kami. Musang-musang kecil berekor kembang malu-malu datang nak mintak makan. hehee~ comel betul la. Tapi waktu tu saya takut sebab ingatkan dia makan orang. Rupanya su' zhan belaka. haha. Jauh di sekitar kami ada beberapa lagi rombongan pelancong mendirikan khemah. Boleh dengar suara diorang ketawa berkumandang satu dataran.

Satu lagi yang paling seronok dalam perkhemahan ni ialah kami dapat mempraktikkan ilmu tayammum yang dipelajari. Dah namanya gurun, memang tak adalah kemudahan tandas disediakan. Nak qadha hajat - pandai2 la sniri cari tempat nyorok dengan panduan yang Islam dah ajar. Nak wudhu', selak pintu khemah dan tayammum dengan pasir depan khemah je. Nak solat pun sempoi je, sembahyang atas pasir pun tak jadi hal. Tapi kami bentang selimut la. Tak pernah rasa ibadah solat semudah ni. Sujud menghadap ke langit pulak, lagi la terasa doa-doa yang dibaca menyusup ke hati. Alhamdulillah.

Menikmati hening subuh di Sahara Putih :)

Selepas subuh kami manfaatkan masa menjelajah dataran sampailah kami temui 'The Mushroom' yang diperkatakan. Waktu sampai semalam dapat tengok dari jauh je, pagi tu baru dapat dekati dan lihat rupanya betul2. Jalan lebih jauh ke depan, kami temui banyak lagi rupa hakisan yang menarik. Debu gunung berapi yang bertaburan atas dataran putih ni nampak cantik macam tiramisu atas buih :) Penat berjalan kami duduk setempat melihat matahari terbit. Tak la secantik bulan semalam sebab cahaya matahari ni terik sangat. Lihat batu2 yang kami duduki, lagi terkejut rupanya ada fosil hidupan laut melekat2 kat situ! MasyaAllah banyak betul kejutan. Kami pun cuba nasib mengorek satu fosil berdekatan. Entah binatang apa tak dapat dipastikan sebab cengkerangnya pecah. Makin kami korek makin banyak yang pecah, al-maklum la dah takde peralatan yang sesuai.

Kerang dan err....xtau apa tu.

Fosil yang berjaya dirosakkan :(

~ Fosil : Sisa hidupan zaman lampau yang tersimpan dalam batu / tanah. Tulang2 dinosaur yang orang korek tu namanya fosil la tu.

Bila waktu dhuha mula panas kami berangkat menyambung lawatan semalam. Keluar dari The Mushroom, kami kembali memasuki kawasan Sahara Hitam. Tempat pertama yang disinggahi ialah Flower Mountain. Tak ada bunga pun kat situ, tapi taburan debu gunung berapi kat kawasan tu berbentuk cantik macam bunga2 kecil. Lagi menarik, debu2 tu bila dipecahkan boleh nampak galian bumi macam perak dan kuprum kat dalamnya. Bila kata debu ni jangan bayangkan debu halus macam kat rumah kita tu. Debu gunung berapi ni besar macam batu kerikil. Paling halus pun saiznya macam pasir. Sebab tu kalau kapal terbang lalu kat gunung berapi kipasnya boleh rosak dan terhempas. Manusia sedut boleh sakit paru2 dan mati.

Taburan debu gunung berapi

Menyambung perjalanan selepas tu kami melalui kawasan The Tent. The Tent ni bukan tempat sewa khemah. Tak lain tak bukan ialah hakisan2 batu yang membentuk se-kumpulan / kelompok / kawasan (sila pilih mana yang sesuai) khemah2 yang comel. Subhanallah, satu gurun sejuta keindahan.

The Tent. Sayang tak dapat turun tengok dari dekat.

Persinggahan seterusnya ialah Crystal Mountain. Bukit ni ialah sebongkah besar kristal mentah yang terjulur keluar dari permukaan bumi. Menarik sangat rupanya. Dari jauh nampak macam batu biasa. Dekat2 rupanya memang kristal. Tapi jangan la bayangkan satu bukit berkilau2 macam harta karun dalam cerita kartun. Kristal mentah kat sini tak bersinar pun. Yang jadi bersinar tu kalau dah digilap dan dicanai macam kristal Asfour. Ahli rombongan ada yang kutip taburan kristal ni untuk dibuat kenang2an, sama la macam kita kutip garam berkati2 kat Siwa. :)

Bukit Kristal. Lekuk2 unik kat batu hasil tekanan dalam perut bumi

Akhir sekali sebelum balik ke hotel, kami singgah di kolam mandian Ain Ibrahim. Ni satu lagi kawasan mata air yang terkenal di kawasan Bahriyah. Tapi Ain Ibrahim ni sejuk, tak panas macam yang kami tengok semalam. Airnya disedut dengan motor dari dalam bumi dan ditakung ke sebuah kolam mandian. Unik sangat pengalaman mandi kolam kat tengah2 gurun, siap berlatar-belakang gunung berapi. Pengalaman budak lelaki la. Kami yang perempuan ni dapat tengok je kolam tu sambil terliur :),

Kembali ke hotel comel berbumbung bulat, berakhirlah perjalanan kami. Kalau tengok dalam internet, Bahriyah sebenarnya turut mengandungi monumen bersejarah sejak dari zaman Rom dan tinggalan Tamadun Firaun. Tapi dalam pakej ni kami cuma dibawa melihat 'monumen' alam semulajadi sahaja. Alhamdulillah. Dalam perjalanan keluar dari Bahriyah, kami melalui 'Panorama Oasis', satu replika penempatan asal Bahriyah sebelum disapa kemodenan. Kalau di Siwa, perkampungan badwi sebenar yang dibina dari tanah liat ni masih dapat dilihat sampai sekarang. Bahriyah ni agaknya moden sikit dari Siwa, so rumah2 tanah liat sume dah tinggal kenangan je.

Lawatan ke Bahriyah walaupun antara yang tersingkat tapi meninggalkan kesan yang sangat dalam pada saya. Dataran batu kapur, bulan terbit, gunung berapi, bukit kristal, sand dunes, semua tu pemandangan yang selama ni saya cuma dapat tengok dalam Nat Geo je dan tak sangka akan dapat dilihat dengan mata kepala. Semuanya serba indah. Merenung debu-debu yang menyelimuti Sahara Hitam buat saya terfikir, betapa jauh bezanya ciptaan Allah dan ciptaan manusia. Ciptaan manusia selepas habis had tempoh yang boleh digunakan, benda tu rosak jadi sampah sarap tak berguna. Tapi ciptaan Allah tak ada had tempoh. Hatta gunung berapi yang dulu menakutkan, selepas matinya jadi perhiasan yang indah dan monumen yang mengagumkan. Dasar laut dalam yang dulunya menampung kehidupan, selepas kering jadi halwa mata dan sumber ilmu yang berguna bagi manusia. SUBHANALLAH.

Teringin nak tengok sendiri? Datanglah ke Bahriyah. U're invited! :)))