Isnin, 24 September 2012

Empat Hariku Dalam Praktikal Summer Pre-Chambering (SPC)

Sebelum tu biarlah saya jelaskan sikit apakah makhluk yang dinamakan SPC ni? Bagi setiap mahasiswa perundangan, diorang dikehendaki menjalani latihan amali selama 9 bulan yang dipanggil 'chambering' atau 'pupillage', sama macam doktor2 kena HO selama 2 tahun untuk melengkapkan pengajian masing2. SPC ni boleh la dikatakan 'mini' chambering yang diadakan khusus buat pelajar Syariah di Mesir dan Jordan untuk mendedahkan kita dengan dunia perundangan Syariah di tanahair. Untung2 jika berminat, pelajar Timur Tengah boleh la ramai2 isi tempat kosong dalam dunia perundangan kita :)

Untuk SPC ni, saya dan kawan2 telah memohon sejak musim bunga yang lepas sekitar bulan 3-4 dan programnya dijalankan di Malaysia selama sebulan pada waktu cuti musim panas. Berikut serba-sedikit al-kisah yang dapat dikongsi.

Hari 1

selesai lapor diri dengan penyelia, berkenalan dengan staf-staf Mahkamah Rendah Syariah Hulu Langat (MRSHL). tunggu sorang lagi pelatih akhawat Mesir yang sepatutnya lapor diri haritu. rupanya Yan dah tersilap lapor diri ke Majlis Agama kat sebelah mahkamah. hari pertama dah buat lawak budak ni.... :D selain beberapa orang s

taff tetap, ada sorang pembantu am dan empat orang pelatih perempuan dari UKM bersama kami. empat orang ni dah mulakan praktikal dorang sejak dua bulan lepas dan minggu tu adalah minggu terakhir dorang di MRSHL. oleh kerana staf2 sibuk dengan kerja masing2, pelajar2 praktikal ni la yang banyak bagi tunjuk ajar kat kami tentang kerja2 yang patut dilakukan.

antaranya 'berkenalan' dengan borang2 pendaftaran kes yang pelbagai. kes wali hakim saja ada beberapa borang berasingan ikut kategori taraf perempuan yang minta diwalikan. berjinak2 dengan urusan di kaunter, mendengar aduan orang awam yang rata2nya tak tahu prosedur mahupun xtahu hukum syarak. sangat membuka minda. dari sini dapat lihat tahap pemahaman syariat muslimin kita di tanahair.

Hari 2

mempelajari urusan kepejabatan dengan lebih giat. update laman e-Syariah untuk rujukan pentadbiran agama negeri dan membuat daftar fail kes-kes baru dan lama. memang kene banyak menulis. sebagai pelatih baru kitorang tunjukkan komitmen dan kerajinan tahap gaban (ye lah, bawak nama Al-Azhar pulak kan...) sambil dibantu sikit2 dek teman2 dari UKM. dorg dah jemu dua bulan ngadap fail2 tu, sekarang tiba giliran pelatih Mesir ni buat pulak! lagi, buat notis tangguhan kes untuk dihantar kepada pihak2 yang perbicaraan mereka ditangguhkan. tiga hari hakim out-station pergi kursus, so takde perbicaraan. jadi hal jugak bila orang2 yang tak dapat panggilan makluman penangguhan ni, datang ke mahkamah dan marah2.huhu.

hari kedua ni masih juga 'disoal-siasat' dek staf2. diorang heran selama ni tak pernah budak Mesir datang buat praktikal. tempoh sebulan je pulak tu berbanding pelajar U tempatan selama dua bulan. duk la ulang cerita yang sama tentang Persatuan Peguam Muslim Malaysia dan Kelab Peguam Muda Mesir. ada juga pegawai yang pandang rendah dan sinis bila dengar kami seolah2 dapat short-cut untuk jadi peguam. bukan short-cut la pokcik....dan bukan pokcik sorang je yang salah faham tentang praktikal ni. member2 mesir pun bila saya cakap nak pergi praktikal terus cop saya nak jadi peguam. huhu. saya nak ilmu je la, takde bakat nak jadi peguam.

dan suasana baru pada hari kedua ni, ofis lebih meriah dan kecoh dengan gurau-senda staff bila ketua pendaftar tak ada. haha...

Hari 3

hari ni kerja menaip di kamar perbicaraan, buat senarai kes untuk perbicaraan esok. pegawai pembantu hakim bagi tunjuk ajar dengan baik dan mesra. alhamdulillah. memang semua mesra2 pun. belajar guna mesin fotostat yang lebih besar dari mesin basuh tu. hari kedua dan ketiga ni kurang duduk di kaunter sebab bimbang melambatkan kerja orang lain. yalah, orang datang nak buat urusan segera, kita pulak baru terkial-kial nak belajar. nyemak jer. tapi sebenarnya kerja di kaunter sangat menarik dan mencabar. sebab orang awam yang datang adukan macam-macam rupa kes yang sangat menguji pengetahuan kita. yang paling diingati ialah aduan tentang simpanan KWSP yang tak dapat difaraidkan kerana sekatan undang-undang. huh tergeliat lidah nak jawab. mujur la dapat tolak ke Mahkamah Tinggi sebab kes di luar bidang kuasa Mahkamah Rendah -_-" aduan yang lucu pulak bila sorang anak datang minta harta bapanya difaraidkan. bila kami tanya bapanya dah meninggal ke belum, dia jawab : "belum, bapak saya la yang suruh faraidkan ni..." sabo je la. jangan ketawa, dorg xtau.... :)

yang kelakarnya lepas kerja tu bila nak balik, saya ter-salam kawan2 baru dengan style Mesir laga pipi dan genggam ibu jari. laga pipi nampak cam sangat loving dan genggam ibu jari macam nak lawan karate. hahaha~ macam2 la dorg ni. buat muka dinding je la kene gelak :D

Hari 4

khamis, hari terakhir di MRSHL. memandangkan hakim mula bertugas semula hari tu, ramai la orang datang hadiri perbicaraan. pagi saya membantu serba sedikit urusan di kaunter, tolong pembantu hakim kemas fail2 kes. hati menendang2 nak masuk dengar perbicaraan tapi keadaan tak mengizinkan sebab kamar penuh. terlepas banyak kes menarik yang dibicarakan sebelah pagi. hampir tengahari barulah dapat menyelinap masuk ke Dewan 2. perbicaraan makan masa lama juga sampai hangus waktu rehat tapi xpe la, ni hari terakhir yang saya kena manfaatkan sebaiknya.

lihat satu pasangan muda bercerai depan hakim, semua yang ada dalam kamar tu menangis termasuk dengan lelaki sekali. hakim dengan pembantu beliau xde la, dah hari2 hadap kes camtu kan. saya dapat satu perspektif baru tentang perkahwinan, ibrah dari perceraian pasangan muda ni. paling xtahan tengok bila hakim suruh pasangan ni bersalam dan bermaafan sebelum rasmi mereka berpisah. sedih. insan yang pernah sayangi kita, bersama dalam susah senang, kita ikrarkan taat setia untuk hidup bersama dia, akhirnya lepaskan kita jadi macam orang asing semula. huhu~ (rasa patah hati macam aku pernah kawen plak.......)

lepas nangis tengok orang bercerai, senyum semula tengok orang mohon bernikah. anak tak sah taraf mohon hakim jadi wali satukan dia dengan pilihan hati. Alhamdulillah, terasa baiknya Allah. setiap hamba telah ditentukan kebahagiaan untuknya walau apa pun status mereka di mata manusia. Alhamdulillah :) lepas keluar kamar perbicaraan, uruskan sorang lagi bakal pengantin yang mohon wali hakim sebab wali dia enggan. esok dah nak kawen, hari tu baru urusan dia selesai. Alhamdulillah. ramai2 kami ucapkan tahniah dan slamat pengantin baru kat dia :)

habis waktu keje sambil tunggu ayah datang, borak dengan sorang staff pasal perkahwinan dia. katanya dia dah bercinta bertahun2 dengan hubby-nya, miliki banyak persamaan yang dikongsi bersama, tapi akhirnya keluarga hubby xterima dia sebab bukan orang senegeri. akhirnya masing2 nikah dengan orang lain. dia pun tengah hamil anak sulung. Alhamdulillah. pesan dia, jodoh setiap orang tu dah ada, tunggu je dia datang. bila dia datang terima je dengan redha. walaupun tak cinta, walaupun tak ada persamaan, tapi bila ada keberkatan insyaAllah perkahwinan tu bahagia.

okey, hari terakhir praktikal ni rasa macam kursus kawen pulak :)

Hari 5

time to say good bye. awal pagi pergi mahkamah nak serah surat penarikan diri dari SPC dan salam dengan kengkawan, rupanya dorang tengah mesyuarat. dapat jumpa pelatih2 UKM yang berempat tu je, kebetulan diorang pun habis praktikal hari tu. mujur semalam dah sempat jumpa penyelia maklumkan yang saya terpaksa tarik diri. sedih tak dapat habiskan sebulan. apapun syukur banyak2 sebab dalam 4 hari tu pun bayak ilmu yang dapat dikutip. Alhamdulillahi robbil 'alamin.

Kesimpulan

sejujurnya pandangan saya, apa yang kita pelajari di Mesir ni akan jadi tak berguna bila kita tak sesuaikan dengan waqi' pengamalan syariat di Malaysia. kuncinya, ilmu. dah berlambak telan teori kat sini sebaiknya kita lengkapkan pengetahuan dengan tinjauan lapangan di tanahair. banyak mahasiswa Mesir jadi terkebelakang sebab ni la, kurangnya pemahaman tentang waqi' di Malaysia berbanding lepasan U tempatan yang memang terdidik dalam persekitaran. dalam 4 hari praktikal ni pun saya sempat rasa rendah diri ni apatah lagi pelatih2 UKM tu semuanya muda dari saya.

ni bukan nak promote, sekadar kongsi pengalaman. pelajar2 syariah ambik la peluang joint SPC ni taun depan. SANGAT SANGAT SANGAT rugi kalau kita lepaskan peluang menimba pengalaman bekerja di Malaysia. selama ni kita tengok doktor2 je ada attachment kan, ni dah ada peluang terbuka luas rebutlah. jangan takut, tak ada orang nak marah kalau silap sebab dorg tau kita belajar. yang penting bersikap terbuka dan berani masuk dengan suasana baru.

untuk sahabat2 SPC yang akan ber-praktikal hingga Disember ni, dan Yan yang sedang berjuang sendirian di MRSHL, siiiru 'ala barakatillah :)
 

— at Mahkamah Rendah Syariah Hulu Langat, Kajang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan