Khamis, 4 Oktober 2012

Antara Sihir dan Kanser

Terkesan dengan pemergian seorang sahabat baru-baru ni buatkan saya keburu memikirkan kaitan antara sihir dan kanser. Sihir yang selama ini dikatakan sebagai penyakit spiritual, adakah boleh menyebabkan mudharat nyata kepada fizikal?

Jauh sebelum itu sewaktu saya berada di tahun satu, persoalan ini sudah timbul ekoran gangguan makhluk halus yang dialami seorang sahabat lain. Gangguan tu menyebabkan dia pening, sakit perut dan hilang kawalan otak. Waktu itu saya sudah mula percaya yang makhluk halus memang boleh menguasai jasad manusia. Tapi kali ini bila menyebabkan kematian, saya semakin terdesak hendak mengetahui hubungkaitnya.

Di mana sendi penghubung antara jasad manusia dan makhluk halus?
Bagaimana fenomena gangguan makhluk halus ni hendak dijelaskan secara saintifik?
Mengapa Allah mengatakan yang al-Quran adalah penyembuh bagi mukmin? Adakah ia boleh menyembuhkan penyakit fizikal seperti kanser?
Mengapa Rasulullah s.a.w mengatakan syaitan berjalan dalam tubuh manusia mengikut saluran darah?
Bagaimana sihir meyebabkan kanser secara saintifik-nya?

Semua ni berlegar2 dalam kepala dan buat saya tak boleh duduk diam nak cari jawapannya.
Ya Allah Ya Hakimun Alim, berilah jawapan....

Macam mana pun, generasi zaman ni bernasib baik sebab saintis dah mula menerima kewujudan alam ghaib. Dalam cabang sains dipanggil metafizik. Metafizik ni ikut yang saya faham, ia mengkaji perkara di sebalik fizikal. Yang saya faham la, kalau salah sila betulkan.

Jadi melalui cabang metafizik ni banyak benda halus mula dikaji dek saintis. Kat situ terkaitlah sekali String Theory, Parallel Universe dan yang sewaktu dengannya. Satu lagi ialah Noetic Science yang mengkaji minda, fikiran dan roh manusia. Walaupun cabang ni mula dikenalkan lewat novel dan bukan jurnal ilmiah, tapi ia memang ada dan sedang dijalankan secara kecil-kecilan kerana ia masih dipertikaikan oleh komuniti sains. Noetic Science ni ibaratnya melawan adat sains apabila cuba menerobos masuk ke sempadan spiritual yang tidak diakui oleh dunia sains janaan Darwin.

Tapi bagi saya sebagai muslim yang mempercayai kewujudan ghaibiyaat, cabang metafizik dan noetic ini sangat membantu dalam menjelaskan satu lagi kebesaran Allah. Saya tahu barat mengkaji dua cabang ini dalam misi khidmat kepada dajal, tapi secara tak langsung ia membuka jalan kepada mukmin untuk mengenali sisi spiritual dari Al-Quran. Melalui dua cabang ni kita turut mendapat ilmu bagaimana 'dunia halus' dapat dijelaskan dengan sains, seterusnya kita dapat faham dengan lebih jelas bagaimana Al-Quran dapat memberi kesan penyembuhan secara fizikal kepada jasad manusia. Dapat faham bagaimana Al-Quran sememangnya diturunkan untuk memerangi syaitan.

Jika selama ni perlawanan antara syaitan dan cahaya hanya terkandung dalam mitos-mitos samawi, tak lama lagi ia akan dapat difahami scara nyata melalui Metafizik dan  Sains Noetik. Subhanallah, saya rasa teruja. Wa makaru wa makarAllah, wAllahu Khairul maakiriin.....

Mungkin tulisan ini cacamarba berterabur topiknya. Maaf, kerana saya memang sangat serabut dan tidak dapat menyusun dengan betul ^_^"

Syukur saya dikurniakan rasa cinta sains yang mendalam. Walaupun saya tidak dididik dengannya, tapi saya harap belum terlambat untuk saya terjun menyelongkar dunia yang menakjubkan ni. Sekarang saya bersyukur dan mula faham kenapa Allah memberikan saya Al-Quran dan membiarkan minat saya ketepi. Rupanya sains dengan bimbingan Al-Quran kelihatan sangat jelas, sangat terpandu dan terasa ruhnya meresap ke hati. Subhanallah wa bihamdih...

Saya hendak gali cabang baru ni. Mudah-mudahan terpandu dengan redhaMu Ya Allah.






1 ulasan:

  1. Assalamu'alaikum.

    Puan,

    Saya pernah dan masih mendapatkan rawatan susulan berkaitan gangguan unsur sihir di Pusat Rawatan Islam Manarah yang diasaskan oleh Tn. Guru Dr. Jahid Sidek.

    Sebelum ini persoalan-persoalan seperti yang puan utarakan sering berlegar di fikiran saya. Namun kini persoalan-persoalan tersebut sedikit sebanyak terjawab hasil pembelajaran saya dari Dr. Jahid dan pengalaman mendapatkan rawatan di Manarah.

    Tidak dinafikan jin dan syaitan berupaya menimpakan kemudaratan fizikal kepada manusia. Sumber dari al-Qur'an ada merakamkan doa Nabi Ayub a.s.

    "Dan ingatlah akan hamba Kami, Ayub; apabila dia panggil Pemeliharanya, 'Sesungguhnya syaitan menyentuhku dengan keletihan dan azab." (Qur'an: Sad; 38:41)

    Antara sumber hadith:

    "Daripada ‘Abdullah bin ‘Amir bin Rabi’ah daripda ayahnya berkata: “Saya bersama Sahl bin Hanif pergi mencari arak. Kemudian kami memperolehinya. Salah seorang daripada kami merasa malu untuk mandi ke sungai apabila ada yang melihatnya. Apabila mandi, dia menyelinap masuk ke dalam air. Saya memerhatikannya dan tingkahlakunya didapati sangat menghairankan. Dia sedikit pun tidak menyahut panggilan saya ketika memanggilnya. Ini menyebabkan saya menyangka dia telah terkena gangguan jin. Dengan segara saya menemui Rasulullah s.a.w. memberitahunya. Apabila dia datang Rasulullah s.a.w. memukul dadanya kemudian berdoa, “Ya Allah, hilangkanlah kepanasan gangguan itu, kesejukannya dan kesan buruknya”. Kemudian baginda bersabda: “Bangunlah, lalu dia bangun dalam keadaan sihat. Rasulullah s.a.w. bersabda: “Apabila ada di kalangan kamu mendapati berlaku pada diri, harta atau keluarga kamu perkara pelik, hendaklah segera memohon keberkatan daripada Allah. Ini kerana gangguan al-‘Ain memang benar berlaku.”

    "Rosaknya umatku sebab tusukan taun. Para sahabat bertanya: Wahai Rasulullah, kalau tusukan kami telah mengerti, apa kemudian taun itu? Rasulullah menjawab: Taun itu tusukan saudara-saudaramu dari golongan jin." (Riwayat Ahmad).

    Maka kita tidak boleh menolak kemungkinan bahawa terdapat penyakit-penyakit fizikal berpunca dari gangguan jin; sifat jasad jin yang halus dapat meresap masuk ke dalam tubuh manusia dan bergerak melalui saluran darah dan urat saraf lalu boleh mengakibatkan pelbagai penyakit zahir dan batin.

    Berkenaan penyakit kanser dan kaitannya dengan gangguan syaitan, Dr. Zaid Kasim dari Jordan ada menjalankan penyelidikan berkaitan isu tersebut:

    http://www.youtube.com/watch?v=1XVnguO2y7c

    Semoga bermanfaat.

    Terima kasih.

    BalasPadam