Khamis, 4 Oktober 2012

Antara Sihir dan Kanser

Terkesan dengan pemergian seorang sahabat baru-baru ni buatkan saya keburu memikirkan kaitan antara sihir dan kanser. Sihir yang selama ini dikatakan sebagai penyakit spiritual, adakah boleh menyebabkan mudharat nyata kepada fizikal?

Jauh sebelum itu sewaktu saya berada di tahun satu, persoalan ini sudah timbul ekoran gangguan makhluk halus yang dialami seorang sahabat lain. Gangguan tu menyebabkan dia pening, sakit perut dan hilang kawalan otak. Waktu itu saya sudah mula percaya yang makhluk halus memang boleh menguasai jasad manusia. Tapi kali ini bila menyebabkan kematian, saya semakin terdesak hendak mengetahui hubungkaitnya.

Di mana sendi penghubung antara jasad manusia dan makhluk halus?
Bagaimana fenomena gangguan makhluk halus ni hendak dijelaskan secara saintifik?
Mengapa Allah mengatakan yang al-Quran adalah penyembuh bagi mukmin? Adakah ia boleh menyembuhkan penyakit fizikal seperti kanser?
Mengapa Rasulullah s.a.w mengatakan syaitan berjalan dalam tubuh manusia mengikut saluran darah?
Bagaimana sihir meyebabkan kanser secara saintifik-nya?

Semua ni berlegar2 dalam kepala dan buat saya tak boleh duduk diam nak cari jawapannya.
Ya Allah Ya Hakimun Alim, berilah jawapan....

Macam mana pun, generasi zaman ni bernasib baik sebab saintis dah mula menerima kewujudan alam ghaib. Dalam cabang sains dipanggil metafizik. Metafizik ni ikut yang saya faham, ia mengkaji perkara di sebalik fizikal. Yang saya faham la, kalau salah sila betulkan.

Jadi melalui cabang metafizik ni banyak benda halus mula dikaji dek saintis. Kat situ terkaitlah sekali String Theory, Parallel Universe dan yang sewaktu dengannya. Satu lagi ialah Noetic Science yang mengkaji minda, fikiran dan roh manusia. Walaupun cabang ni mula dikenalkan lewat novel dan bukan jurnal ilmiah, tapi ia memang ada dan sedang dijalankan secara kecil-kecilan kerana ia masih dipertikaikan oleh komuniti sains. Noetic Science ni ibaratnya melawan adat sains apabila cuba menerobos masuk ke sempadan spiritual yang tidak diakui oleh dunia sains janaan Darwin.

Tapi bagi saya sebagai muslim yang mempercayai kewujudan ghaibiyaat, cabang metafizik dan noetic ini sangat membantu dalam menjelaskan satu lagi kebesaran Allah. Saya tahu barat mengkaji dua cabang ini dalam misi khidmat kepada dajal, tapi secara tak langsung ia membuka jalan kepada mukmin untuk mengenali sisi spiritual dari Al-Quran. Melalui dua cabang ni kita turut mendapat ilmu bagaimana 'dunia halus' dapat dijelaskan dengan sains, seterusnya kita dapat faham dengan lebih jelas bagaimana Al-Quran dapat memberi kesan penyembuhan secara fizikal kepada jasad manusia. Dapat faham bagaimana Al-Quran sememangnya diturunkan untuk memerangi syaitan.

Jika selama ni perlawanan antara syaitan dan cahaya hanya terkandung dalam mitos-mitos samawi, tak lama lagi ia akan dapat difahami scara nyata melalui Metafizik dan  Sains Noetik. Subhanallah, saya rasa teruja. Wa makaru wa makarAllah, wAllahu Khairul maakiriin.....

Mungkin tulisan ini cacamarba berterabur topiknya. Maaf, kerana saya memang sangat serabut dan tidak dapat menyusun dengan betul ^_^"

Syukur saya dikurniakan rasa cinta sains yang mendalam. Walaupun saya tidak dididik dengannya, tapi saya harap belum terlambat untuk saya terjun menyelongkar dunia yang menakjubkan ni. Sekarang saya bersyukur dan mula faham kenapa Allah memberikan saya Al-Quran dan membiarkan minat saya ketepi. Rupanya sains dengan bimbingan Al-Quran kelihatan sangat jelas, sangat terpandu dan terasa ruhnya meresap ke hati. Subhanallah wa bihamdih...

Saya hendak gali cabang baru ni. Mudah-mudahan terpandu dengan redhaMu Ya Allah.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan