Selasa, 18 Disember 2012

Tomboy Bukan Tak Boleh Berubah

Isu lelaki lembut dan perempuan kasar ni memang takkan padam sampai berakhirnya generasi manusia di muka bumi, sebab dua jenis manusia ni memang Allah cipta untuk menguji manusia. Bila berkaitan dengan nafsu dan kecenderungan ni lagi la manusia susah nak lawan dan kena pilih antara Tuhan @ kehendak.

Saya kata boleh berubah bukan ikut sedap mulut, tapi saya sendiri pernah mengalaminya. Mengubah diri yang berkecenderungan lelaki kepada perempuan asli bukan mudah, tapi kita boleh. Ibu cerita dulu yang waktu dia mengandungkan saya, Ibu hendak anak lelaki. Siap sediakan nama Mohd Ainuddin Ariff untuk saya. Bila saya tanya siapa Ainuddin Ibu kata menteri pelajaran waktu tu. Tapi bila lahir perempuan Alhamdulillah Ibu Ayah terima juga dengan rasa syukur cuma tak sangka keinginan Ibu tu membentuk siapa saya selepas itu.


Memang dari kecil saya terkenal lasak. Sebab saya lasak tu Ibu selalu potong rambut saya pendek, biar saya bebas main dan tak berserabai. Kali pertama saya dapat bela rambut panjang bila berumur 12 tahun, dah masuk asrama. Mainan saya kalau tak redah semak @ terjun parit, mesti panjat pokok. Ya, dulu masa kecil saya tak takut tikus. Saya boleh kejar dan tangkap ekor dia, buang dalam sungai gitu je. Sekarang dengar orang sebut 'tikus' je saya dah ready nak lari... Waktu filem Starwars tengah meletup saya pun tak nak ketinggalan susun kusyen, lukis kotak - berangan macam jadi pilot kapal angkasa. Huhu....lagi seronok dari main Barbie!

Mujur la sejak kecil lagi Ayah sekolahkan saya dan kakak di sekolah perempuan. Jadi kecenderungan saya tidaklah merebak sampai menjadi tomboy dan berpakaian lelaki. Cuma minat dan kelasakan saya tak berubah. Daripada kasut comel saya prefer pakai sandal. Daripada jam tangan kartun2 saya prefer jam second-hand abang dan ayah saya. Walaupun sudah berambut panjang saya selesa ber-Tshirt dan seluar panjang berbanding baju kurung. Cakap masih juga kasar dan selamba walaupun saya tak suka menjerit-jerit. Time Kakak sibuk belajar jahit baju kurung, saya sibuk menajamkan skill membaling selipar. Time budak2 perempuan batch saya sibuk buat kes cari 'balak', saya punya kes lari main dalam hutan. Sebab tu nakal macam mana pun saya tak pernah kena rotan dalam perhimpunan! ;) Macam mana pun, secara tak sedar kecenderungan ni mempengaruhi fikiran saya juga. Saya lebih suka bercakap tentang idea daripada bergosip. Bukan nak masuk bakul angkat sendiri. Saya memang tak suka berbual tentang gosip dari dulu lagi. Kalau tiba-tiba dah terperangkap dalam perbualan gosip saya layan je lah, sekadar ambik tahu. Nak panjang-panjangkan tu tidak la. Bosan. Apatah lagi bila dah belajar agama ni saya dapat tahu yang mengata hal orang tu berdosa, lagi la saya jadi xminat.

 Tapi bila asrama kami mula kecoh dengan kes lesbian dan pengkid, Alhamdulillah saya tak terjebak sekali. Mungkin sebab ada Kakak yang mengawal. Saya pernah disukai dua orang pengkid tapi Alhamdulillah Allah selamatkan saya dari terlajak jauh dengan berkat garangnya Kakak saya. huhu.

Bila usia meningkat remaja, Ayah mula berbunyi bila tengok saya selekeh dan tidak kisahkan penampilan. Walaupun Ibu Ayah layan kami sama rata tapi sekali-dua terlepas juga diorang bandingkan saya dengan Kakak yang ayu dan 'perempuan'. Mula-mula saya bengang dan buat tak tahu juga. Tapi lama-lama saya pun terfikir juga diam-diam. Kakak saya perempuan, saya pun perempuan. Tapi kenapa kami berbeza? Lebih tepatnya, SAYA berbeza? Kenapa saya tak kemas dan pandai melawa macam Kakak? Bila tengok perempuan lain duduk ayu bersimpuh, saya segan dan lekas-lekas bersimpuh juga daripada tadinya bersila. Bila tengok perempuan lain cakap lemah-lembut saya cemburu. Diorang perempuan dan saya pun perempuan. Tapi kenapa SAYA berbeza?

Dari situ saya mula sedar dan mula belajar mengubah kebiasaan saya yang tidak sesuai. Saya mula belajar menggunakan aksesori perempuan walaupun saya tak tahu nak pilih mana yang sesuai untuk saya. Belajar pakai kasut perempuan walaupun saya rasa ia tidak tahan untuk dibuat berlari. Belajar duduk bersimpuh dalam majlis. Belajar cakap sopan-sopan dan senyum, bukan macam saya sebelum ni yang selamba melahirkan ekspresi tanpa mengira tempat.

Sejenak hati mengutuk, saya hipokrit! Tapi bagi saya ini bukanlah hipokrit. Saya memang perempuan dan saya cuma belajar apa yang perempuan buat. Hipokrit ke? Tidak. Bagi saya ini adalah pembaikan. Improvement.
Anak burung belajar terbang. Hipokrit ke? Tidak.
Anak monyet belajar bergayut. Hipokrit ke? Tidak.
Anak harimau belajar memburu. Hipokrit ke? Tidak.
Seorang perempuan belajar menjadi perempuan. Hipokrit ke? Tidak.
Hatta khunsa pun perlu memilih satu jantina untuk dia hidup hingga akhir hayatnya. Apatah lagi kita yang dilahirkan dengan jantina tetap, cuma kecenderungan berbeza.

Kita boleh berubah. Dan Alhamdulillah, inilah saya sekarang.
Ini bukan cerita Princess Diaries atau Miss Congeniality. Saya tak ada la jadi perempuan ayu cun-melecun macam dalam citer tu pun, tapi saya jadi apa yang sepatutnya saya jadi. Alhamdulillah.

Minat saya pada benda yang lasak-lasak masih ada walaupun tak macam dulu. Saya enjoy panjat gunung bila berkesempatan. Saya masih rindu nak panjat pokok macam kecil-kecil dulu walaupun badan dah berat. Masih juga tak minat menjahit walaupun dah berapa kali masuk kelas. huhu. Saya yang di dalam ni masih saya yang dulu. Apa yang tidak bertentangan dengan Syariat dan norma masyarakat Melayu, masih saya kekalkan....bahkan ia memberi banyak kebaikan kepada saya.

Contohnya di Mesir ni, hidup saya sangat mudah bila saya berani bergerak sendiri. Nak berjalan? Tak payah upah travel. Cukup beli peta dan rayaulah sendiri sampai penat. Cuma tempat yang jauh-jauh sangat tu tak ada la kan. Bahaya pulak. Bila ada hal penting pun tak payah terhegeh-hegeh nak bergerak dalam grup dan susahkan orang nak teman kita. Cukuplah kita pastikan keadaan selamat, doa dan tawakallah kapada Allah. InsyaAllah.


Kepada tomboy2 di luar sana janganlah jadikan alasan yang keadaan anda tu sudah wujud sejak lahir. Benda tu sebenarnya Allah nak uji kita je, tengok kita hendak kembali kepada fitrah kejadian kita @ tak. Fikirlah yang kita takkan selamanya dapat memuaskan hawa nafsu kita. Kalau dari muda ni kita tak ubah haluan kita ke landasan yang betul, satu masa nanti kita akan menyesal yang amat sangat.

Tapi kepada tomboy2 yang pernah mengalami trauma tu, saya tidak memperkecilkan apa yang kamu lalui. Cuma nasihat saya janganlah kita benarkan diri kita dikalahkan dek masa lampau yang buruk. Setiap manusia dah Tuhan janjikan masa depan yang baik asalkan kita berusaha dengan cara yang betul. Usaha-doa-tawakal dan kembali padaNya. InsyaAllah kehidupan kita akan jadi lebih baik dari apa yang pernah kita bayangkan.

Semoga kita semua selalu mendapat hidayahNya. Amin :)

1 ulasan:

  1. "Macam mana pun, secara tak sedar kecenderungan ni mempengaruhi fikiran saya juga. Saya lebih suka bercakap tentang idea daripada bergosip."

    tak sangka begitu bentuknya. dan saya mula cuba mengenali (add fb awak) disebabkan tulisan dan ide awak, seronok bawak bincang. tak stereotype

    BalasPadam