Jumaat, 27 September 2013

Buyut Kembali, Dari Puzzle Kerjasama.

Hari ketiga BuyutCat face tak balik. Sejak keluar merayau pada malam Selasa, dia tak balik-balik buat kami risau terutamanya Kak Ti yang diamanahkan menjaga BuyutCat face. BuyutCat face kucing rumah yang jarang keluar sejak kecil. Makanannya khas untuk kucing, tak main makan sampah-sarap dan sisa orang. Tiga hari tak balik, apa dia makan kat luar sana? Kami bimbang. Memikirkan dia pulang dengan luka-luka seperti sebelum ini -atau mungkin dilanggar kereta- buat kami tambah tak keruan. Kesian Kak Ti. Tidur, BuyutCat face. Bangun tidur, BuyutCat face. Makan, BuyutCat face. Keluar rumah, BuyutCat face. Balik rumah, BuyutCat face. Nama buyutCat face jadi zikir Kak Ti 2-3 hari ni.

Sebelum ni Kak Ti dah cuba cari BuyutCat face ditemani Kak Faizah, sahabat Thailand kami di Masjid Amru. Tak jumpa. “InsyaAllah, malam Jumaat dia balik la tu,” kata Kak Faizah.

Bosan bila BuyutCat face tak ada di rumah. Selalu dia jadi objek kami menghilangkan stress. Perhati lenggok jalannya saja buat hati asyik, Maha Suci Allah menciptakan kucing sebagai teman manusia yang menenangkan. Belum lagi tengok dia terguling2 cuba lepaskan penyepit baju di telinga, memang gelak besar! (sayalah si joker terlampau tu) Jujurnya saya tak berapa gusar dengan kehilangan BuyutCat face, sebab sebelum ini biasa dengar kucing merayau balik rumah lepas seminggu. Tapi bila meletakkan diri di tempat Kak Ti sebagai penjaga amanah, memang gelabah juga dibuatnya.

Petang tadi kami cari dia lagi. Kali ini rayau lebih jauh hingga ke lorong entah mana. Sebelum pergi, sempat Kak Ti menjamu seekor anak kucing jalanan dengan cheese spread. Kami main redah ikut hati. Tak tahu ke mana hendak dibawa kaki kerana tak dapat menduga ke mana BuyutCat face merayau. Intai celah kereta, panjat vila orang, tak jumpa. Kucing2 jalanan lepas satu-satu kami sapa, alangkah baiknya kalau semua tu boleh bercakap. Akhirnya kami sampai ke jalan besar menghadap laut. Tak sedar rupanya hampir ke Mandarah kami merayau. Saya singgah beli manisan, alang-alang dah terjumpa kedainya yang saya cari selama ni. Dalam pada itu Kak Ti sibuk buat panggilan kepada kawan-kawan rapat minta petua dan minta didoakan si ‘budak nakal’Cat face tu balik.

DSC04430  ~Kami Shiro dan Tuti…kami tak kenal sape BuyutCat face. Saje tumpang iklan diri kat sini ~

Sambil Kak Ti sibuk bercakap dengan Syeikh di talian, kami berdua membuat carian terakhir di lorong yang belum dimasuki. Hari sudah di ambang senja. Tiba-tiba saya rasa terdesak hendak mencari BuyutCat face. Bimbang dia tak makan….kesian! Juga sejujurnya saya kurang gemar mencari-cari dalam keadaan tidak tahu arah begitu. Dalam hati melantun istighfar berkali-kali. Saya kira ini semua balasan kerana saya bergurau terlebih dengan BuyutCat face. Seronok tengok dia menggeliat cuba lepaskan lilitan tasbih di badan dan penyepit baju di telinga buat saya tak perasan ‘cop zalim’ menepek di dahi. Ya, walaupun hanya binatang tapi Buyut juga makhluk Allah yang terpelihara haknya dalam keadilan Sang Pencipta. Kerana saya manusia tidak bermakna saya bebas menjadikan haiwan sebagai bahan ketawaCrying face.

Astaghfirullahal’aziim. Ya Allah, tunjukkanlah kat mana budak BuyutCat face ni….tolonglah. Saya tak buat lagi!

Mengintai-intai ke sana-ke mari, saya terpandang kelibat seekor kucing di celah pokok. Rupa macam BuyutCat face dah. Saya panggil nama dia, dia mengiau. Saya pergi dekat lagi dan cuba sentuh dia untuk pastikan, sebab kucing liar kat Mesir ni selalu mengelak dan jarang dapat disentuh. Tapi kucing di depan ni tak mengelak walaupun dia nampak takut-takut. Saya usap dia, saya cium muka dia. Saya selalu buat macam tu di rumah. Kalau dia tak mengelak maknanya dia memang BuyutCat face. Sememangnya dia tak mengelak. Tapi nak bawa dia balik bukan senang. Bila didukung dia asyik melompat turun berpatah balik ke garaj tempat kami jumpanya. Ada banyak kucing di situ, dah jadi kawan baik gamaknya. Sudahnya Kak Ti dukung sambil cengkam tengkuknya macam anak kucing, sambil saya tutup matanya. Melekat kami jalan berdua sampai rumah.

Minta maaf BuyutCat face. Nak lepaskan diri nantilah tunggu tuan kau balik. Kami cuma jaga kau je.

Di rumah BuyutCat face makan dengan laju, memang dia tak makan sepanjang berada di luar nampaknya. Kesian… Sambil mencangkung teman dia makan, kami saling meluah lega. “Agaknya sebab Kak Ti bagi anak kucing tadi makan kot, Alhamdulillah dapat jumpa BuyutCat face”, kata Kak Ti. Saya iyakan aje. Memang amalan baik tu sentiasa menarik rahmat dan pertolongan Allah. Kak Ti telefon teman-teman yang dihubunginya tadi memaklumkan kepulangan Buyut. Ust Abdullah Rojul Soleh yang memberi petua mencari benda hilang dan Kak Faizah Al-Mala’ikah yang meramalkan Buyut akan balik malam ini. MasyaAllah…memang tak salah Syeikh ‘Alaa gelar kamu ‘Malaikat’!

DSC04404DSC04403DSC04405

Lega dengan kepulangan BuyutCat face, kepala saya jadi tak henti melamun hingga ke tikar sejadah. Siap mengadap kiblat hendak solat maghrib, berdiri terpaku memikir apa yang baru berlaku.

Kehilangan BuyutCat face yang sekejap beri makna besar pada saya. Bukan saja pada dosa menzalimi haiwan, lebih dari itu Allah menunjukkan betapa besarnya peranan taubat dan kerja Islah yang dilakukan bersama-sama. Kak Faizah dan Ustaz Abdullah yang mendoakan kepulangannya, sedekah Kak Ti kepada si kitten dan penyesalan hamba zalim ini seperti cantuman puzzle menarik perkenan Allah untuk mengembalikan BuyutCat face. Ia buat saya teringat pensyariatan taubat beramai2 sebelum solat sunat Istisqa’ (solat sunat minta hujan). Kali pertama dengar, saya rasa aneh apa kaitan hujan dengan taubat. Beginilah rupanya Allah tunjukkan…betapa DOSA ITU MENYEKAT RAHMAT dan HANYA TAUBAT MAMPU MENGUBAHNYA.

Ya Rabbi, apatah lagilah bencana yang sedang kami hadapi sekarang di seluruh dunia Islam…dengan pergolakan, pembunuhan, penindasan, kenaikan harga barang dan kesempitan rezeki, tak lain tak bukan adalah berpunca dari dosa-dosa kami semua.

Tapi bila ada suara yang menyeru kepada taubat, kami perlekehkannya. Maafkan kami Ya Allah, kami bukan ingkar. Kami cuma tidak faham….kerana kami tidak diberitahu bahawa meraih bahagia itu mesti dengan kembali padaMu. Ya Allah berilah hidayah kepada kami semua untuk bertaubat dan meraih redhaMu. Amin.

Usolli fardhal maghrib. Allahu akbar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan