Ahad, 29 Disember 2013

Bila Sampai Soal Jodoh........

Kawan-kawan, harini saya tak tahu nak ketawa atau apa.
Susah betul ye bila usia dah meningkat. Selama ni cuma baca novel orang sibuk pasal jodoh, sekarang saya pulak berhadapan masalah yang sama.
Orang tua ni kan, memang tak tenang agaknya selagi anak dia tak kahwin.
Masalahnya orang tua sendiri bergaduh dari muda sampai ke tua, macam mana anak-anak nak berfikiran positif pasal perkahwinan?

Ayah berkenan dengan sorang budak yang ayah jumpa di masjid.
Graduan Al-Azhar Tanta.
Guru KAFA. Orang Johor.
Tak pasal-pasal ajak datang rumah, kenalkan dengan abang dan ibu.
Ayah memang gitu, kalau benda dia dah suka, dia rembat je tak kira apa orang cakap. Sampai budak tu terkulat2. Cepat2 bagitahu yang dia akan balik menetap di Johor. Biar ayah faham yang dia tak nak jadi menantu ayah.
Tu cerita sebelum saya balik la.

Datang musim buah, tiba2 ajak budak tu datang ambik rambutan. Budak tu datang jugak la bawak sorang kawan dia. Takkan nak tolak pelawaan orang tua kan.
Nasib baik saya takde kat rumah waktu tu.

Hari ni katanya nak suruh datang lagi ambik rambutan (padahal aku tau galah dah hilang, nak ambik cemana ntah?). Sebelum ambik rambutan nak sarapan dulu sama2.
Hahahaha mujur tak datang. Alhamdulillah.

Selama ni saya selalu melawan ayah. Saya tak boleh sabar dengan baran dia. Ni la baru nak belajar sabar. Maklum la saya sniri pun umur dah meningkat. Sampai bila nak hilang sabar?

Tapi ayah buat macam ni pulak, nak sorong2 saya kat orang. Ingat saya takde muka ke? Saya takut saya jadi memberontak macam dulu. Takut pecah benteng kesabaran yang saya bina sejak lima tahun berkelana di Mesir.

Saya bisik pada hati, it's gonna be okay. Budak tu awal2 dah cakap tak nak, so takde apa yang perlu kau takutkan. Buat selamba je la macam kau tegur kawan2 kursus kau semalam.

Then ayah tak tau saya tak suka budak Mesir. Saya dah duduk sana, saya tahu macamana kepala otak budak Malaysia di Mesir.
Saya tak nak, tak suka.
Saya juga tak nak kahwin dengan orang yang lebih muda dari saya. Lelaki ni dah la lambat matang. Saya sendiri pun tak berapa nak matang. Kawin dengan orang muda kang lagi la siksa.

Rasa nak dapatkan nombor telefon budak tu dan warning siap-siap jangan layan ayah saya. Saya pasti kalau dia kenal siapa ayah sure dia tak nak masuk dalam kuarga ni!
Hahaha.

Robbuna yusahhil. Robbuna yuslihul haal.
Selamatkan la saya Ya Allah dari disorong2 macam tong dram.
Mungkin ayah rasa terbeban dengan saya. Sebab tu nak lekas2 lepaskan saya kat orang.
Okey la mulai esok kita merayap cari kerja. Okeh.

(Aku dah dapat kerja sebelum ni tak kasi pergi!)
(Hmmm...)

Ahad, 22 Disember 2013

Saya Dan Dia, Entah Bila Dapat Bersatu

Antara kenangan lama yang masih maujud dalam simpanan.
Bukan bersatu dengan kekasih hati. Saya masih single available lagi.

Entah bila dapat bersatu dengan minat saya - menulis. Saya bercita-cita menjadikannya profesion, walaupun secara separuh masa. Saya fikir sudah tamat belajar inilah waktu saya merealisasikannya. Nampaknya semakin jauh dari gapai. Di blog sajalah, bila berkesempatan.

Seingat saya, saya mula menulis panjang sejak di tadika. Waktu tu mak andak pindah rumah. Saya tulis surat rindu kepada mak andak, meniarap sedih depan tv.

Masuk sekolah tahfiz, di usia sepuluh tahun saya mula menulis cerita pengembaraan. Waktu tu saya tak tahu bagaimana format cerpen. Ambik jalan mudah, saya buat cerita berbentuk dialog saja. Berbelas tahun lepas tu baru saya tahu rupanya format begitu ialah skrip drama. Darjah lima saya mula tulis cerpen. Agaknya waktu tu dah mula banyak membaca.

Sekolah tahfiz dulu2, kami hanya ngadap quran je. Parents kasi surat khabar pun kena rampas dek warden. So nak dapat baca buku harap waktu cuti yang dua kali setahun tu je la. Kalau muda2 dah masuk tahfiz macam saya ni, alamat memang xsempat kenal dunia. Itu tahfiz dulu la. Tahfiz sekarang lain.

Memang tension....... :D
Cerita yang saya tulis dapat sambutan kawan2. Diorang la tulang belakang saya. Sampai berpindah ke sekolah tahfiz yang lain.

Di RTA saya lebih rancak menulis. Maklum la dah meningkat remaja, idea dah macam2. Bacaan pun dah semakin banyak. Tulisan saya jadi rebutan yang ditunggu2. Belum habis tulis orang dah nak baca. Kadang2 saya tengah menulis pun member dah duduk depan untuk jadi orang pertama yang baca. Lepas dia baca, orang lain berderet2 menempah giliran. Lagi teruk bila saya mintak buku nak sambung tulis, diorang tak nak bagi sebab takut terputus giliran! Hahah tergelak sendiri mengingatkannya. Saya memang sayang diorang, kawan-kawan a.k.a peminat pertama saya. Mananya tak sayang, dengan xde sokongan keluarga mahupun warden yang xhenti2 merampas buku saya, kawan2 ni la penyokong setia yang buat saya terus bersemangat nak menulis. Tak peduli berapa kali buku kena rampas, tak kisah berapa kali kena denda sebab menulis waktu mengaji. Saya sayang korang, sangat2.

Hobi menulis cerita akhirnya jadi ikutan kawan2 lain. Muncul 4-5 penulis di asrama kami. Ada yang bawa idea sendiri. Ada yang meniru novel2 yg diorang pernah baca. Ada jugak yang tiru idea saya! Tapi saya tak kisah. Bagi saya karya asli orang akan tetap cari. Tak payah kalut nak marah orang ciplak idea. Lagipun saya menulis bukan kerana nak femes. Saya menulis sebab saya nak menulis. Sebab idea2 yang berserabut dalam kepala nak kasi tuang kat buku, biar quran pulak boleh masuk (poyo sket). Orang baca ke tidak, itu nombor 10.

Buku matematik pun jadi la!
Memang seronok bila kawan berkongsi hobi. Kami siap duduk semeja menulis sama2 (meja tu ialah katil kosong yang kami jadikan 'meja kerja') . Nak kasi over sikit lagi, kami gelar diri kami Novelist Association. Main bedal je, bukan tahu makna dia pun. Hoho. Kami ada empat orang waktu tu, besfren saya Fatehah, Kak Siti Nazihah dan sorang lagi saya lupa. Macam hebat je cerita kan? Padahal bukan tulis apa pun, kami cuma tulis cerpen merepek je. Waktu tu zaman kegemilangan sis Liyana Afiera Malik dengan bro Ahadiat Akashah. So sedikit sebanyak idea kami terkesan juga la dengan karya taiko2 ni.

Part yang paling susah bila nak menulis ialah mereka tajuk dan memilih nama watak. Sebab tu cerita saya dulu xpernahnya bertajuk. Nama watak dipikir sampai berhari2. Part tak cerdiknya pulak; bila idea  muncul dalam kepala saya asyik nak tersengih2 selagi tak ditulis. Waktu tulis pun boleh tersengih dan ketawa sorang2. Macam senget je. Tapi itulah, bila kita menulis dengan hati, masuknya ke hati juga. Apa yang saya tulis dengan tersengih dan ketawa, mesti kengkawan akan baca dengan tersengih dan ketawa juga. Kenangan...

Episod kelima. Buku lapuk dimakan usia :')
Sampailah kami dapat warden baru, Ustazah Asiah. Warden ni la satu yang menunjukkan minat dengan hobi saya. Walaupun tulisan saya pasal cerita merapu2 (mungkin ustazah baca buku2 saya yang kena rampas. hehe) tapi ustazah tetap menyokong dan sarankan saya kembangkan bakat. Ustazah suruh saya hantar tulisan ke akhbar. Tapi saya, budak mentah yang membesar dalam hutan tahu apa pasal menghantar karya? Saya tahu, menulis untuk lapangkan kepala je. Sebab bila idea datang, memang kepala rasa semak!

Masuk kolej, barulah peluang terbuka untuk saya hantar karya ke majalah dan pertandingan. Majalah kolej je la, bukan majalah apa pun. Sangat seronok bila puisi panjang lebar yang saya tulis tentang anak dan ayah memenangi pertandingan dan langsung di-deklamasikan oleh pengetua dan presiden persatuan pelajar. It feels sooooooooo goooooooooooood, lepas bertahun2 karya saya hanya mampu menyorok bawah tilam agar tidak dirampas warden. Alhamdulillah.

Sayangnya bila meningkat remaja tua, saya mula hilang kebolehan menulis. Entah di mana mulanya. Saya fikir sejak berpindah ke Pulau Pinang, waktu saya ditimpa stress bertimbun-timbun sampai waktu berangkat ke Mesir. Sejak tu saya dah tak boleh menulis lagi. Idea dalam kepala samar2. Bukak buku pegang pen, termenung dua-tiga jam lepas tu tutup buku tanpa hasil. Sedih sangat. Mungkin juga sebab saya pun dah kurang baca buku berBahasa Melayu, bila menulis langsung ayatnya macam sampah. Dah beli laptop saya cuba menulis dengan papan kekunci. Tak sedap. Rasanya tak sama dengan pen. Perasaan saya tak dapat mengalir, mungkin ditendang dek arus elektrik dalam laptop ni. Memandai je. Akhirnya saya menulis dengan pen dan taip semula. Baru sedap. Alang2 boleh mahirkan jari menaip pantas.

Bila dah takde idea, habis gitu je la. Padahal baru prolog.
Dah tahun tiga di Al-Azhar baru saya dapat asah balik. Dek terkesan dengan pengorbanan Rachel Corrie di Palestin, saya rakamkan kisahnya dalam cerita panjang. Lepas tu idea cerpen Tunggu Saya Di Syurga datang mencurah2 macam air terjun masuk dalam lubang telinga. Sakit kepala dibuatnya. Itulah kali pertama saya dihujani idea sejak beberapa tahun kemarau melanda . Agaknya sel2 otak yang dah lama hibernate tiba2 kena cas, gitu la jadinya.

Katanya, keluarga saya yang sebelah ibu memang ahli2 karya. Ada yang menebar sayap di Dewan Bahasa & Pustaka, ada yang mewarna pelangi di The New Strait Times. Ada juga yang mengumpul anugerah di sekolah saja, tak mahu diteruskan. Ada yang jadi penterjemah sambilan. Ada yang menubuhkan yayasan memulihara kitab2 turath Alam Melayu. Apapun saya bersyukur menjadi pewaris ahli2 karya ni dan bukan Waris Jari Hantu (keke....) Menulis ni memang kerja mulia, sebab diorang ni merakam ilmu dan maklumat untuk tatapan generasi seterusnya. Cuma agak sedih bila tengok sekarang ni banyak sungguh novel2 picisan membanjiri dunia penulisan tanahair. Tak salah nak menulis, cuma bagi saya penerbit tak patut la bersikap tamak menerbitkan apa jua karya tanpa memikirkan kesannya kepada minda pembaca.

Jika kita zaman ni berbangga dengan karya golongan tua yang penuh semangat patriotik, apa agaknya anak cucu fikir bila baca karya kita zaman ni? "Oh, atuk nenek kita dulu bercinta je kerjanya!". Oh tidak... Tapi apa boleh buat? Bak kata bro Zahiruddin Zabidi, "Dunia penulisan tanahair sekarang ni adalah pertembungan antara karyawan dan kapitalis". Gitu la bunyinya. Sesetengah karyawan yang ideanya bagus tapi tak popular, terpaksalah terbit buku sendiri kalau nak tengok karyanya sampai kepada khalayak.

Apapun, minat menulis saya tak pernah padam. Bahkan saya tengah survey nak terbit buku sendiri. Syukur sangat pengalaman pegang unit penerbitan di Mesir dulu banyak mengajar saya proses nak terbit buku. Mungkin saya ni serius sangat, tapi bagi saya: 'karya saya ibarat anak saya'. Berat hati sungguh nak jadikannya alat mengaut keuntungan oleh pihak lain. Saya lebih rela karya saya dibaca percuma daripada dijadikan mesin duit. Mudah2an, suatu hari nanti, hasrat ni akan tercapai. Amin.

~Walaupun realitinya masih jauh, saya dah terbayang muka 'penyokong2 lama' yang saya nak bagi buku percuma!





ZAHRAH DE TIGRIS


Novel yang hidup.

Ini je yang dapat saya simpulkan. Walaupun kaver depannya tak ka-boom macam novel2 keluaran Alaf, tapi isi dalamnya lebih dari meletup. Tak rugi mengorek handbag bagai nak rak, mencari seposen untuk mencukupkan 20 ringgit membeli novel ni. Berhari-hari menyedut novel ni macam mengulum baklava-si halawiyat sarang burung. Sedap, manis, lively. Rasa macam terbang ke Baghdad, negara di mana latar cerita berdiri.

Buah tangan sulung Kak Khairyn memang ho liao!

Puji melangit ni apa ceritanya? Jangan bayangkan babak heroin pengsan dan hero bawak pergi hospital ye. Memang xde. Novel ni nampak je comel dengan teddy bear tergolek kat depan tu. Tapi di dalamnya penuh dengan bom-peluru-debu-darah-air mata yang berterbangan di Baghdad pada waktu kemuncak pendudukan Amerika.

Kisahnya tentang Nisa, pelajar Malaysia di Scotland yang terbang ke Iraq untuk menjadi guru kerana tertarik dengan tawaran gaji belasan ribu sebulan. Sampai di Baghdad dia terperangkap dalam peperangan dan langsung menyinsing lengan menjadi sukarelawan di hospital. Dalam sayu hiba peperangan, Nisa menyulam cinta dan persahabatan dengan insan-insan berhati mulia yang ditemui. Akhirnya Nisa pulang ke tanahair selepas dua insan kesayangannya terkorban dalam kes penculikan bersenjata di sana.

Tapi kisahnya belum berakhir. Perjalanannya menjadi sukarelawan tsunami di Acheh selepas itu membuka lembaran baru yang lebih indah, lebih manis dan tak terduga.

Apa yang 'asli' dalam novel ni ialah gambaran peperangan di Baghdad. Sebagai bekas wartawan, Kak Khairyn melakarnya dengan sangat hidup. Setiap ceruk Baghdad yang suram dan sedih buat saya terbayang bangunan2 hangus dek revolusi di Mesir. Kisah pilu tragedi Amiriya pada malam 14 Febuari juga buat hati meruntun. Mesej kemanusiaan boleh dikutip dari mana-mana bahagian novel ni tanpa perlu ditulis dalam bentuk esei panjang. Kak Khairyn memang karyawan sejati yang berkarya untuk membina manusia dan bukan semata2 mengaut royalti.

Tapi awas, susunan ceritanya tak mengikut urutan masa dan lebih mencabar lagi bila dicampur dengan catatan blog. Kalau tak peka mencantum peristiwa alamat cicir la. Memang tak kasi pembaca tido gamaknya.

Good job, sis! BarakAllahu fiik!

~Novel ni cetakan 2007. Tak tahu masih ada dalam pasaran atau dah licin. Kalau jumpa, ada duit lebih, korang boleh la beli. Memang lain dari lain!

Blog Kak Khairyn boleh diakses di sini.

Khamis, 19 Disember 2013

Kehidupan Pelajar Malaysia di Mesir IV–Kaleidoskop.

Sebelumnya : Pergi Lebih Jauh

Satu wadah pelbagai warna. Itulah sebab saya namakan ‘waktu itu’: Kaleidoskop.

BIRU

BKAWM ni satu BKAN yang unik. Macam bandaraya KL yang dipenuhi ‘pendatang’ dari negeri-negeri lain seluruh Malaysia, begitu juga BKAWM didukung oleh pelajar dari BKAN lain. Sebabnya di Malaysia, sekolah agama di Wilayah Persekutuan sangat sedikit. Jadi pelajar2 dari Wilayah Persekutuan terpaksa berhijrah ke negeri lain untuk bersekolah agama. Ramainya di Kelantan, Kedah dan Selangor. Bila diorang datang ke Mesir, diorang akan ikut sekolah diorang dan tak ramai yang nak menyertai persatuan negeri sendiri. Mana yang datang menyertai BKAWM biasanya dah berpengalaman terlibat dengan BKAN lain sebelum itu. Jadi gabungan idea dan pengalaman antara kami mebuatkan suasana bekerja jadi menarik dan lebih seimbang. Sesetengah BKAN lain mungkin terlalu tegas mengawal ahli tapi kami di BKAWM nak tak nak kena pandai tarik tali. Hubungan dengan semua pihak mesti dijaga, terutamanya antara dua penaung kami – PMRAM dan MAIWP.

HIJAU

Namanya di Mesir, bukanlah bebas dari masalah sosial. Jika sebelumnya kami selesa dengan sesama pelajar pengajian Islam, tahun 2009 membuka lembaran baru bila pelajar yang datang majoritinya mengambil kuliah perubatan. Pelajar2 ni rata-ratanya tidak berlatarbelakangkan sekolah agama. Terkejut juga kami bila menyambut ketibaan mereka tengok pakaian masing2 dengan jeans ketat dan t-shirt sendat. Yang berpakaian sopan pun ada, tapi tak ramai.

Lantas, tugas kami pada tahun tu banyak tertumpu pada nak membentuk adik2 baru. Tapi adik2 ni pun memang bagus. Ramai yang sedia berubah mengikut tatatertib pakaian dan akhlak yang digariskan Islam. Ada juga yang susah nak berhijrah, itu semua bahagian masing2 yang ditentukan Allah. Apapun tugas kami ialah melayan semua dengan sama rata.

KELABU

Alhamdulillah di Kaherah, pelajar lebih mudah diurus kerana menetap dalam satu bumbung. Tapi di cawangan lain seperti Mansurah, saya dengar masalah sosial di sana teruk juga memandangkan jumlah pelajar pengajian Islam dan perubatan yang tidak seimbang. Saya tidak maksudkan pelajar perubatan semuanya bermasalah sosial. Tapi seperti yang dijelaskan di atas, ramai antara mereka datang dari sekolah biasa, jadi bila tidak dibimbing dengan betul mereka mudah tersasar di luar negara. Ejen-ejen penghantaran pelajar turut memburukkan keadaan. Demi nak mengaut duit, mereka tidak menapis pelajar yang hendak datang belajar tu adakah betul2 layak. Asalkan mampu bayar, boleh pergi. Segelintir mereka yang datang cuma nak merasa pengalaman duduk luar negara, bila sampai ke sini tidak belajar bersungguh2 langsung merosakkan nama baik pelajar lain.

Masalah pelajar tak bersungguh2 ni sebenarnya lebih ketara di kalangan pelajar Pengajian Islam. Ini disebabkan kelemahan kami yang tidak pandai menyesuaikan diri dengan sistem Universiti Al-Azhar yang tidak mewajibkan kehadiran kuliah. Cumanya pelajar pengajian Islam yang tidak belajar bersungguh2 ni mereka buat ‘kerja lain’ yang pelbagai. Apa benda ‘kerja lain’ tu tak perlu la saya tuangkan di sini. Apapun kesemua ‘kerja lain’ tu tersasar dari tujuan asal seorang pelajar, tak kisah la ia tersasar sikit atau banyak.

UNGU

Selain bertugas dalam unit dan asrama, kami juga memantau ahli BKAWM yang belajar di cawangan lain. Setiap dari kami dipertanggungjawabkan dengan satu cawangan. Macam saya dan seorang kawan exco perempuan, Cik SAHEERA ditugaskan memantau cawangan Iskandariah. Jadi bila ada program persatuan kami akan maklumkan kepada ahli yang tinggal di sana. Begitu juga bila mereka bermasalah dengan apa-apa yang berkaitan negeri, mereka akan mencari kami.

Ahli BKAWM di Iskandariah sebenarnya sangat sedikit. Tapi demi tanggungjawab, mesti juga adakan lawatan walaupun sekali dalam satu sesi. Nak mengatur pertemuan pula bukannya mudah, sebab pelajar di cawangan tinggal di rumah sewa dan masing2 ada program sendiri. Kalau lima orang dapat hadir pun dah rasa cukup beruntung.

Perjumpaan kami yang pertama dan terakhir kebetulan jatuh pada hari lahir seorang ahli. Kami membuat jamuan kecil-kecilan dan bertukar khabar berita sambil mempromosikan program yang akan berlangsung dalam masa terdekat. Paling saya ingati, seorang ahli yang sebaya dengan saya. Dia kurang berpersatuan kerana masanya penuh dengan pengajian di masjid bersama Syeikh Arab. Orang macam dia selalu kami panggil ‘budak talaqqi’. Tapi saya kagum kerana dia sudi luangkan masa dalam perjumpaan tu sebab biasanya pelajar2 talaqqi ni langsung menjauhkan diri dari persatuan. Mungkin Allah dah tentukan rezeki saya berjumpa dengan dia, kerana lepas tu bila saya jadi ‘budak talaqqi’, dia ni la kawan baik saya dalam kelas!

COKLAT

Antara program wajib persatuan pada setiap sesi ialah menganjurkan sambutan hari keluarga dan hari raya. Dua program ni dianggap program mega yang selalu dapat menarik ahli cawangan pulang berkumpul di Kaherah. Selain yang dua ni, program mega lain juga akan dianjurkan mengikut keperluan setiap sesi. Macam pada tahun 2008 sebelum saya naik menjadi exco, BKAWM menganjurkan sambutan ulang tahun 10 tahun (SEDEKAD). Dalam program selama tiga minggu ni saya terlibat sebagai AJK Unit Makanan. Lunyai! Memang tak sempat nak ikut pengisian pun sebab sepenuh masa berada di dapur. Demam pun rasa macam tak demam. Desakan kerja menuntut kami terus bergerak walaupun letih. Tapi SEDEKAD memang kenangan manis yang tak dapat dilupakan. Saya kenal dengan ramai orang2 yang sporting dan juga senior masa di Malaysia (Kak Anem, apa cerita la akak sekarang?).

Antara yang paling best dalam SEDEKAD bila saya dipertanggungjawabkan untuk mengurus jamuan VIP dari Malaysia. Sudahlah saya orang baru di BKAWM. Tak ramai kenal orang, stok pinggan mangkuk pun saya tak tahu diorang simpan kat mana! Tiba-tiba ditugaskan menyelia jamuan VIP memang buat saya gelabah. Mujur saya dibimbing seorang senior yang pakar. Dalam SEDEKAD itu dia ditugaskan di Unit Persiapan tapi dalam masa yang sama dia menjadi mentor saya merancang dan menyusun atur jamuan.

Saya ni dari kecik duduk asrama, bab protokol meja makan memang bawah tapak kaki la. Kat asrama dulu kalau tak ada sudu nak makan bubur, cedok la dengan jari! Tak ada pinggan nak buat alas makan Koko Crunch, guna buku pun boleh! Masuk rumah sewa pulak kalau rasa malas nak hidang lauk dalam mangkuk, angkut je kuali naik atas meja! Huhu. Macam tu la sempoinya saya masa DULU. Bila kena uruskan jamuan VIP ni baru la mata hati terbukak nak belajar protokol meja makan. Memang leceh, tapi sebenarnya ia ilmu asas yang penting juga untuk diketahui agar kita tak kekok nak bercampur dengan pelbagai golongan manusia.

Inilah penglibatan pertama saya sebagai penggerak program BKAWM sebelum dilantik ke barisan kepimpinan. Sekali lagi saya terlibat dengan sambutan VIP dari Malaysia ialah pada akhir 2010, sebaik saya turun dari kepimpinan. Kali ini saya diamanahkan menjadi Timbalan Pengarah 2 untuk majlis perasmian asrama Wilayah Persekutuan. Tugas tak adalah seberat di Unit Makanan, tapi dapat satu lagi pengalaman baru bila saya diminta menguruskan ucapan VIP.

Jika SEDEKAD menjadi pengalaman manis bagi saya, majlis perasmian asrama pula adalah kenangan pahit yang menyakitkan hati. VIP kami pada waktu itu ialah Pengerusi MAIWP, Dato’ Jamil Khir Baharom dan lain-lain pengiring beliau. Kebetulan sebelum kedatangan beliau, seorang mahasiswa telah ditamatkan pengajiannya dari Darul Iftaa’ Misriyah kerana masalah tertentu. Jadi pada hari perasmian, sekumpulan pelajar membuat demonstrasi kecil di depan asrama Wilayah untuk menyampaikan memorandum membela siswa tersebut.

Saya tak mahu mengulas tentang isu tu. Cuma minta awak bayangkan tetamu diserbu di depan rumah awak. Agaknya apa perasaan awak sebagai tuan rumah?

DSC00227

Saya memang terperanjat besar. Patutlah sebelum majlis berlangsung saya lihat ramai pelajar bukan Wilayah hadir ke situ. Mereka kawan-kawan saya juga. Saya bersalam dan bertegur sapa dengan mereka, saya layan mereka macam tetamu walaupun saya tak pasti adakah mereka dijemput. Rupanya mereka datang nak buat demo! Saya minta penjelasan dari pimpinan yang baru naik pada tahun itu. Diorang buat muka innocent. Saya pun tak berminat nak korek lebih dalam. Apa yang pasti saya sangat kesal dan kecewa dengan apa yang berlaku. Sampai sekarang pun bila diingat semula boleh naik marah.

Saya harap generasi cerdik pandai lagi terpelajar di Mesir ni suatu hari nanti akan lebih menghayati budaya Arab, betapa mereka amat menghormati tetamu walaupun yang datang itu adalah wakil musuh!

MERAH

Bila bekerja dalam satu pasukan, susah nak percaya kalau tak ada pergeseran. Mesti ada, walaupun sikit. Macam tu juga saya dan ketua yang kedua2nya bersemangat, tapi banyak idea dan sudut pandang berbeza. Mungkin kerana masing-masing masih mentah. Dia mentah dari segi umurnya. Saya pula mentah dengan budaya persatuan di Mesir. Bila berlaga ribut dengan taufan, baru separuh sesi kami dah meletup. Entah macam mana kami dapat bekerja dalam separuh sesi yang berbaki saya pun tak tahu la. Sedar2 dah habis tahun.

Tapi yang saya tak boleh lupakan kebaikan ketua saya, dia satu2nya yang stand-up waktu saya dimalukan dalam mesyuarat agung tahunan persatuan induk. Waktu tu kami membahas berkenaan masalah sosial yang meruncing di kalangan pelajar. Ada seorang senior yang lama terlibat dalam ‘operasi serbuan’ membahaskan tajuk hampir sejam. Tapi sepanjang waktu tu dia bukan mencadangkan penyelesaian, sebaliknya melondehkan satu demi satu kes yang pernah dihadapi. Tapi disebabkan dia orang lama, tiada siapa minta dia berhenti bercakap walaupun pengerusi mesyuarat. Tak ada siapa bangkitkan soal masa berjalan.

Selepas itu bangun beberapa lagi perwakilan ikut bahaskan. Saya tertarik dengan cadangan seorang perwakilan supaya si pelajar yang sudah ‘dicekup’ bersumpah takkan buat lagi.  Cuma terfikir…budak remaja yang tiada kesedaran dan lepas bebas dari kawalan keluarga, agaknya apa diorang peduli dengan sumpah?

Kemudian saya ikut bangun memberi cadangan iaitu menambahkan silibus tasauf dalam usrah kendalian persatuan. Tak sampai suku saya ulas cadangan tu tiba-tiba pengerusi mesyuarat membidas cadangan saya dan berkata, “Kita kat sini nak berbahas, bukan nak buat ceramah”. Dia minta saya pendekkan ucapan kerana kesuntukan masa. Di depan hampir 700 perwakilan dia ‘sound’ macam la saya merepek keluar tajuk. Sedangkan yang tadinya si polan melondehkan aib orang hampir sejam dia boleh diam saja. Memang tak faham. Memang malu. Tapi peristiwa ni antara yang membuka mata saya tentang cara berfikir mereka.

Lama lepas tu baru saya tahu rupanya segelintir golongan haraki ni anti dengan sufi. Patutlah bila saya bercakap tentang tasauf si pengerusi mesyuarat a.k.a presiden pada waktu tu langsung melenting!

Lepas mesyuarat dalam perjalanan balik ke asrama, si ketua sorang ni la hantar mesej dan comfort saya, sedangkan exco perempuan yang lain pun buat tak reti je. Kebaikan dia tu saya ingat sampai sekarang, walaupun lepas tu kami asyik berselisih faham sampai dekat hujung sesi.

KUNING

Dalam tegang waktu bekerja, kami ada juga waktu berseronok. Selain hari keluarga dan program2 santai bersama ahli, kami sesama exco pun turut merancang cuti sambil bekerja. Kami biasanya membuat mesyuarat bulanan di Kaherah. Jadi yang belajar di cawangan macam saya dan beberapa kawan lain mesti pulang ke Kaherah pada waktu mesyuarat dan program. Cuma pada sesi saya, julung-julung kalinya kami membuat mesyuarat di luar Kaherah, iaitu di Iskandariah. Sebab sebahagian besar exco perempuan belajar di Iskandariah dan kebetulan waktu tu jatuh pada akhir musim peperiksaan, jadi kami sepakat membuat mesyuarat di Iskandariah untuk meringankan exco yang belum selesai peperiksaan.

Sudah mesyuarat, apa lagi. Kami semua terjun laut! Ahli dari Kaherah yang dah habis imtihan pun ikut datang mandi laut, walaupun mereka tidak boleh menyertai mesyuarat. Memang seronok. Itu antara kenangan manis dengan kawan-kawan exco yang saya tak boleh lupa.

Catatan Kaleidoskop berhenti di sini. Panjang sangat menulis rasa bosan pulak orang nak baca. Tapi cerita saya belum habis lagi! Episod seterusnya Hitam Putih Pelangi menyusul lepas ni.

Terima kasih sebab sudi penatkan mata kamu. Moga bermanfaat Winking smile

Selasa, 17 Disember 2013

Kehidupan Pelajar Malaysia di Mesir III - Pergi Lebih Jauh

Assalamualaikum w.b.t.

Saya mulakan dengan salam sebab dah lama tak update blog. Rasa macam balik kampung jumpa keluarga yang lama terpisah. Alhamdulillah sekarang dah kembali ke tanahair. Betul2 dah balik. Banyak perkara menanti di depan tapi buat masa ni Ardhul Kinanah masih dalam ingatan. Sebenarnya saya dah hilang mood nak menulis. Berkali2 hati berbisik, ‘kalau tak catatkan semua kenangan tu kau akan lupa someday!’. Tak kisah la orang baca ke tidak sume repekan saya kat sini tapi yang penting saya dah ada arkib simpanan yang boleh diselongkar bila-bila nak.

Yang buat saya nak menulis semula ialah novel Zahrah de Tigris tulisan Kak Khairyn Othman yang merakamkan kisah seorang guru sukarelawan di Iraq. Memang best novel tu. Lain dari lain. Nanti dah habis baca saya akan buat review. Nak cari di pasaran? Tak tahulah masih ada ke tidak, sebab novel ni cetakan 2007. Kalau tak, tanyalah terus ke syarikat Jemari Seni.

Balik kepada topik, saya nak mengimbau cerita saya waktu tahun ke-dua di Mesir. Tahun ke-dua ni agak sensitif dan saya tak tahu macam mana nak putarkannya dengan baik tanpa menyinggung mana-mana pihak. Bak kata Prof. Bukhari Lubis dalam bengkel semalam, “Just tell, no need to show”. Cerita je isinya tanpa merujuk mana-mana pihak. Cemana tu ye? Kang jadi cerita wayang kulit la pulak. huhu.

Tak apalah saya yakin kawan2 pembaca semua dah matang dan tak mudah melempar prejudis. Sebelum tu saya nyatakan dulu bahawa tulisan ni adalah berkenaan diri saya dan tidak mewakili seluruh pelajar Mesir yang lain. Setiap pelajar yang menuntut di Ardhul Kinanah ada ceritanya masing2 dan kisah ini cuma secebis darinya. Bimbang pulak kalau orang anggap semua budak Mesir berhidup (?) dan bersikap macam yang saya ceritakan. Tidak, tidak.

Macam yang saya pernah sentuh rambang sebelum ni, kami di Mesir ada banyak persatuan pelajar. Ada PMRAM, PERUBATAN, Kelab UMNO, ISMA, IKRAM, HALUAN, dan lain-lain yang sewaktu dengannya. Antara banyak organisasi ni ada yang mendukung fikrah dan ideologi tertentu sama ada berbau politik atau tidak. Ada pula yang berperanan sebagai pengurus pelajar sejak sebelum wujud Kedutaan Besar Malaysia Kaherah (KBMK) lagi.

Sebenarnya pertubuhan pelajar di Mesir memang tak dapat lari dari sentuhan fikrah dan ideologi perjuangan politik. Al-maklum lah, dah kami semua berkelana di tanah lahir Ikhwanul Muslimin. Nak tak nak mesti akan tertarik dengan idea pembangunan umat dan segala. Al-Azhar sendiri pun tidak sunyi catatan sejarah perlawanannya dengan penjajah dan sekularisme. Cuma bagaimana bentuk perjuangan Al-Azhar, bagaimana perjuangan Ikhwanul Muslimin dan di mana percanggahan & titik temu dua pihak ni saya tak berniat nak kongsikannya di sini.

Dipelawa menjadi exco BKAN.


DSC04473

BKAN ialah Badan Kebajikan Anak Negeri, iaitu persatuan pelajar negeri yang dinaungi PMRAM sebagai pertubuhan induk. Sebelum wujudnya Kedutaan Malaysia, bahkan sejak sebelum wujud Negara Malaysia lagi, pertubuhan inilah yang menyatukan anak2 Nusantara di Mesir. Cuma selepas itu bila Nusantara kita dipecahkan kepada beberapa negara, persekutuan ini ikut terpecah2. Indonesia dan lain-lain negara menubuhkan persatuan masing2 untuk memudahkan urusan.

Di bawah PMRAM ada 14 BKAN dengan asrama masing2 yang majoritinya turut diselia oleh pegawai dari Majlis Agama Islam Negeri. Macam BKAN Selangor yang berpusat di Rumah Selangor Haiyu Asyir diselia oleh pegawai Malaysia dari MAIS. BKAN Wilayah Persekutuan yang berpusat di Rumah Wilayah Haiyu Sabie’ diselia oleh pegawai dari MAIWP. Begitulah seterusnya. Setiap pegawai ni bekerjasama dengan persatuan pelajar dan pihak Kedutaan Malaysia. Bagaimana para pegawai ni menjalankan tugas pula tergantung kepada rezeki masing-masing. Ada pegawai yang lembut, ada yang terlalu tegas. Ada yang baik dengan pelajar, ada yang bergaduh dengan pelajar. Macam2. Nasiblah.

Waktu cuti musim panas tahun 2009, saya aktif menyertai aktiviti pelajar dengan BKAN Selangor. BKAN Selangor seperti kawan sekampung saya di Mesir. Biasalah bila dah senegeri, adat budaya lebih difahami walaupun kebanyakan pelajar Selangor ni berketurunan Jawa. Waktu itulah datang lamaran dari BKAN Wilayah Persekutuan (kami memanggilnya BKAWM-Badan Kebajikan Anak Wilayah Persekutuan Mesir) meminta saya menyertai mereka sebagai exco. Tak sempat fikir panjang, dengan kepala separuh mamai (dek penat ber-program) saya terima pelawaan tu.

Sebenarnya sejak dari Malaysia lagi memang saya dah niat nak terjun aktif dalam persatuan di Mesir. Sebabnya, saya terpengaruh dengan abang yang pernah menjawat jawatan YDP BKAN Wilayah. Bahkan sejak saya baru tiba di Mesir sudah ada wakil BKAN KL datang nak ambil saya ke asrama diorang atas permintaan abang. Tapi waktu tu saya tak ikut diorang sebab tengok kakak musyrifah yang menjaga saya macam bengang je orang nak ambik junior dia. So demi mengelakkan rasa tak puas hati saya terus tetap dengan Selangor. Tak sangka pula kehendak Allah menentukan saya akan berhijrah juga ke BKAN KL pada tahun berikutnya.

Unit Penerangan & Penerbitan (UPP)

Saya memang seronok bila diberi tugas mengendali UPP. Dari kecik saya memang berminat dengan buku dan penulisan, justeru bekerja dalam unit ni betul2 buat saya enjoy. Enjoy tak enjoy la kan, berliter jugak air mata tumpah sepanjang sesi. Dengan ketua saya si penulis muda yang dah biasa mengasah bakat sejak di tanahair, kami merancang pelbagai program untuk dijalankan sepanjang tahun. Ada yang berjaya dilaksanakan, banyak juga yang terbatal dan terbengkalai. Antara tugas wajib kami ialah mengeluarkan buletin untuk tatapan ahli BKAWM khususnya yang tinggal di asrama. Selain itu kami juga bertanggungjawab menyelia akaun blog dan Yahoo Messenger milik BKAWM (masa tu belum ada Tweeter dan What’s App).

pd ogos3

Selain menjalankan tugas dalam unit, kami juga terlibat dalam menyelia hal-ehwal penghuni asrama Wilayah. Kebetulan tahun kami tu hubungan dengan pihak MAIWP agak mencabar, dengan ketibaan ramai pelajar perubatan yang dihantar oleh ejen.

Maaf cakap, ejen-ejen penghantaran pelajar ni sebahagiannya (bukan semua) kurang bertanggungjawab. Dari Malaysia minta duit pengurusan beribu2, sampai di Mesir pelajar hanya dipantau dengan minimum atau lebih teruk lagi, dibiar terkontang-kanting! Mungkin diorang fikir di Mesir ada persatuan menguruskan pelajar, sebab tu selamba je nak ambik untung atas angin. Yang kami ni, tak boleh tak nak, kenalah uruskan adik-adik yang dah sampai. Takkan nak buat perangai macam ejen-ejen yang baik hati tu jugak kan.

Malangnya, ada antara ejen ni yang berlatar-belakang pertubuhan politik. So pelajar2 yang datang dengan diorang dicuci otak supaya menjauhi persatuan kerana disyaki mendukung idea politik berbeza. Masalahnya bila sampai di Mesir, bila budak tu dah terkontang-kanting, persatuan nak tolong pun susah. Inilah saya kira masalah utama yang memecah-belahkan orang Malaysia di Mesir (bahkan di tanahair juga). Dari sekecil-kecil hal hingga sebesar-besarnya bila dimasukkan perbezaan politik langsung jadi payah.
Mujur bukan semua yang berfikiran jumud macam ni. Ramailah juga (terutamanya generasi belakang ni) dah mula pandai membezakan pegangan politik dengan kesatuan muslimin. Kau UMNO, PAS, ISMA, atas pagar, sukati. yang penting kita semua solat menghadap Ka’bah, bila mati semua kena tanam, tak ada yang menentukan siapa lebih mulia melainkan TAQWA.

Ini baru kisah di permulaan saya melangkah ke tahun dua. Ada banyak lagi kisah suka-duka yang berlaku sepanjang sesi 2009-2010 berlangsung. InsyaAllah saya akan kongsikan secara ringkas dalam pos akan datang .

Jumpa lagi di Kaleidoskop Winking smile.