Ahad, 29 Disember 2013

Bila Sampai Soal Jodoh........

Kawan-kawan, harini saya tak tahu nak ketawa atau apa.
Susah betul ye bila usia dah meningkat. Selama ni cuma baca novel orang sibuk pasal jodoh, sekarang saya pulak berhadapan masalah yang sama.
Orang tua ni kan, memang tak tenang agaknya selagi anak dia tak kahwin.
Masalahnya orang tua sendiri bergaduh dari muda sampai ke tua, macam mana anak-anak nak berfikiran positif pasal perkahwinan?

Ayah berkenan dengan sorang budak yang ayah jumpa di masjid.
Graduan Al-Azhar Tanta.
Guru KAFA. Orang Johor.
Tak pasal-pasal ajak datang rumah, kenalkan dengan abang dan ibu.
Ayah memang gitu, kalau benda dia dah suka, dia rembat je tak kira apa orang cakap. Sampai budak tu terkulat2. Cepat2 bagitahu yang dia akan balik menetap di Johor. Biar ayah faham yang dia tak nak jadi menantu ayah.
Tu cerita sebelum saya balik la.

Datang musim buah, tiba2 ajak budak tu datang ambik rambutan. Budak tu datang jugak la bawak sorang kawan dia. Takkan nak tolak pelawaan orang tua kan.
Nasib baik saya takde kat rumah waktu tu.

Hari ni katanya nak suruh datang lagi ambik rambutan (padahal aku tau galah dah hilang, nak ambik cemana ntah?). Sebelum ambik rambutan nak sarapan dulu sama2.
Hahahaha mujur tak datang. Alhamdulillah.

Selama ni saya selalu melawan ayah. Saya tak boleh sabar dengan baran dia. Ni la baru nak belajar sabar. Maklum la saya sniri pun umur dah meningkat. Sampai bila nak hilang sabar?

Tapi ayah buat macam ni pulak, nak sorong2 saya kat orang. Ingat saya takde muka ke? Saya takut saya jadi memberontak macam dulu. Takut pecah benteng kesabaran yang saya bina sejak lima tahun berkelana di Mesir.

Saya bisik pada hati, it's gonna be okay. Budak tu awal2 dah cakap tak nak, so takde apa yang perlu kau takutkan. Buat selamba je la macam kau tegur kawan2 kursus kau semalam.

Then ayah tak tau saya tak suka budak Mesir. Saya dah duduk sana, saya tahu macamana kepala otak budak Malaysia di Mesir.
Saya tak nak, tak suka.
Saya juga tak nak kahwin dengan orang yang lebih muda dari saya. Lelaki ni dah la lambat matang. Saya sendiri pun tak berapa nak matang. Kawin dengan orang muda kang lagi la siksa.

Rasa nak dapatkan nombor telefon budak tu dan warning siap-siap jangan layan ayah saya. Saya pasti kalau dia kenal siapa ayah sure dia tak nak masuk dalam kuarga ni!
Hahaha.

Robbuna yusahhil. Robbuna yuslihul haal.
Selamatkan la saya Ya Allah dari disorong2 macam tong dram.
Mungkin ayah rasa terbeban dengan saya. Sebab tu nak lekas2 lepaskan saya kat orang.
Okey la mulai esok kita merayap cari kerja. Okeh.

(Aku dah dapat kerja sebelum ni tak kasi pergi!)
(Hmmm...)

2 ulasan:

  1. macam chapter 1 dalam novel je hehehehe..

    BalasPadam
    Balasan
    1. novel? ni real life maa.... 1st time nak ngadu dalam blog. haha :)

      Padam